<p spellcheck="true">Drikker du en liter sukkersødet sodavand om dagen i et halvt år, får du fedt i leveren, fedt i bughulen, og for meget kolesterol i blodet – med risiko for blodpropper i hjertet til følge. Hvorfor sodavand er så skidt, får du forskerens svar på her</p>

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

I 2008 inddelte en gruppe danske forskere 60 raske voksne i fire hold. Holdenes deltagere skulle hver aften i seks måneder drikke en liter særligt udvalgt væske. Et hold fik vand, et andet letmælk, et tredje cola og et fjerde light cola. Da det halve år var gået, vejede vand-, letmælk-, cola- og cola light-drikkerne – til forskernes overraskelse – omtrent det samme.

Men: Under maveskindet gemte sig en farlig forskel. Cola-drikkerne havde fået mere fedt i leveren og bughulen. Og med det, forhøjet kolesterol og fedt i blodet. De var kommet i fare for at få blodpropper.

Der er forskel på kalorier
Forsøget står professor og overlæge Bjørn Richelsen fra Aarhus Universitetshospital bag. Aldrig før er der lavet et lignende studie, hvor forsøgspersoner i hele seks måneder indtager en sukkersødet drik hver dag, og samtidigt sammenlignes med forsøgspersoner, der indtager andre typer drikkevarer. Studiet giver derfor unik viden.

 – Vi vidste godt, at sukkersødet sodavand er værre for helbredet end både vand og mælk. Men at sodavand har så slem en påvirkning af kroppen, mens mælk med samme kalorieindhold ikke har en negativ effekt, vidste vi ikke. Den grad af fedtlever, sodavandsgruppen fik, gør, at der blev frigivet mere fedt til blodet fra leveren, og at de dermed får øget risiko for åreforsnævring og blodpropper, siger Bjørn Richelsen.

Regnet i kalorier, indeholder en liter cola og en liter letmælk det samme – knap 2 mJ (442 kcal). De to gruppers forsøgspersoner har altså fået lige mange kalorier. Alligevel satte colaens kalorier sig på leveren, men ikke mælkens.

– Det er fordi, sodavand er sødet med køkkensukker (strøsukker), der indeholder sukkerstoffet fruktose, siger Bjørn Richelsen.

Flere slags sukker
Sukker er nemlig ikke bare sukker, uddyber Bjørn Richelsen. Mælk indeholder mælkesukker (laktose), som er en blanding af druesukker (glukose) og galaktose (der desværre ikke har et dansk navn). Sodavand indeholder såkaldt køkkensukker (sukrose), der består af en blanding af druesukker (glukose) og frugtsukker (fruktose).

Alle typer sukker kan kroppen enten brænde af og bruge som energi eller oplagre i energidepoter i leveren, musklerne og fedtvævet. Kroppen nedbryder, omdanner og oplagrer alle de forskellige typer sukker forskelligt.

Netop kroppens håndtering af sodavandens frugtsukker, forårsager efter al sandsynlighed sodavandsdrikkernes fedtlever. For når kroppen i øvrigt er velnæret og ikke mangler energi, og vi hælder godt med frugtsukker indenbords, så snupper leveren det hele og omdanner store del af det til fedt. Det fedt bliver lagret i leveren og frigivet til blodet i mikroskopiske partikler fulde af fedtsyrer og kolesterol.

Sådan blev sodavand til fedtlever og forhøjet kolesterol på forsøgspersonerne. Men, forsikrer Bjørn Richelsen, når den daglige liter sodavand sløjfes efter forsøget, forsvinder også de farlige bivirkninger, så forsøgspersonerne fik deres gode helbred tilbage.

Hvad med frugt?
Frugtsukker er også det, der gør frugt sødt. Så er frugt lige så slemt som sodavand? Nej, fortæller Hjerteforeningens kostekspert, Hanne Skov.

 – For selv om frugt har et naturligt indhold af sukker, så påvirker frugt ikke blodsukkeret nær så meget, som tidligere troet. Det er klart, at spiser du frugt i store mængder og meget på én gang, så kan det øge mængden af fedt og sukker i blodet og medvirke til, at du får flere kalorier end du har brug for, siger Hanne Skov.

Og kosteksperten anbefaler stadig, at vi spiser 2-3 stk. frugt dagligt.

– Frugt er en god kilde til vitaminer, mineraler og fibre og beskytter i moderate mængder mod hjertekarsygdom. Spis et varieret udbud af frugt, så du sikrer at du får alle de gavnlige stoffer fra de forskellige typer af frugt og fordel de 2-3 stk. frugt over dagen, siger Hanne Skov, men hold dig fra sodavand.

af , 22. november 2013