Undervisning i førstehjælp for folkeskoleelever, motion for hjertepatienter og uddeling af forskningslegater på Betty Nansen Teatret i Købehavn. Det var programmet for Kronprinsesse Mary den 21.november 2013 i sit arbejde som protektor for Hjerteforeningen

Bemærk

Store som små elever fra Randersgade Skole på Østerbro i Købehavn hujede og klappede, da Kronprinsesse Mary trådte ind i skolegården præcis kl. 13 den 21.november. Anledningen for besøget var, at elever i 7.U og 7.V skulle vise, hvad de havde lært af førstehjælp i idrætstimerne.

Som protektor for Hjerteforeningen så Kronprinsessen Johanne Nielsen og hendes klassekammerater give hjertemassage på dukker i skolens gymnastiksal og lægge hinanden i aflåst sideleje. Andre øvede sig i at tjekke, om der nu var frie luftveje hos den hjertestopramte.

Kronprinsessen var tydeligvis imponeret over elevernes kundskaber:

–  Mine børn skal helt sikkert lære førstehjælp. Det er noget, jeg har lært som barn og på et efterfølgende kursus. Og jeg synes, det er et meget vigtigt redskab at have, lød det fra Kronprinsessen

Folkeskolerne har siden 2005 haft pligt til at undervise i førstehjælp, men kun ca. hver anden (48 procent) folkeskole underviser i livreddende førstehjælp ifølge en undersøgelse fra foreningen i 2012. Den udvikling vil Hjerteforeningen gerne ændre med kampagnen Gør noget for hjertet, da 3.500 danskere hvert år falder om med hjertestop. Hvis de får førstehjælp, tredobler det deres chancer for at redde livet.

En stor familie
Kl. 14 gæstede Kronprinsessen Forebyggelsescentret Nørrebro, hvor 14 hjertepatienter hjælpes tilbage til et aktivt liv med større livskvalitet via projektet ”Hjertemotion”, som Hjerteforeningen tog initiativ til for et par år siden. Projektleder for Hjertemotion, Lise Sjelberg, bød Kronprinsessen velkommen sammen med en af holdets deltagere Jan B. Olsen, frivillig i lokalkomiteen i København N/NV.

–    Det giver os en ekstra tryghed at træne sammen med andre hjertepatienter. Udover at vi kommer i vores livs form, bliver vi også en del af et socialt fællesskab. Vi er blevet en stor familie. Du skal være velkommen, hvis din vej skulle komme forbi igen, sagde Jan B. Olsen og overrakte Kronprinsessen en rød t-shirt med Hjertemotionslogoet på fra hele holdet.

1.300 hjertepatienter dyrker i øjeblikket Hjertemotion landet over i 43 kommuner.

Penge til hjerteforskere
Senere på eftermiddagen ankom Kronprinsessen til Betty Nansen Teatret på Frederiksberg og blev modtaget af Henrik Steen Hansen, Hjerteforeningens formand og Inge Vestbo, Hjerteforeningens direktør.

Hjerteforeningens uddeling af forskningslegater, 2013 from Tvjournalist.dk on Vimeo.

På teatrets scene overrakte hun forskningslegater til

• Rasmus Carter-Storch, reservelæge ved Odense Universitetshospital, til projektet Vurdering af arvævsdannelse i hjertemusklen
  • Gitte Linderoth læge ved Region Hovedstaden, til projektet Videoobservation af hjertestop i det offentlige rum
  • Haya Nicole Holmegaard, læge ved Gentofte Hospital til projektet Kønshormoner og risiko for hjertekarsygdomme

Hjerteforeningens samarbejdspartnere uddelte også penge til Hjerteforeningens arbejde. Matas overrakte en check på 2.515.000 kr., Becel kom med 700.000 kr. – penge som danskere har gået ind med app´en “Gå for hjertet” og Føtex donerede 2.100.000 kr.

Dagen sluttede af med musikalske indslag af blandt andet Kaya Brüel og Trine Pallesen. Skuespilleren Stine Stengade læste højt af Thomas Aue Sobols kommende bog ”Kære Albert”.  Thomas Aue Sobel er far til Albert, som er født med en alvorlig hjertefejl. I bogen fortæller han, hvordan det er at være far til et hjertebarn.