Den nye slanketrend 5:2 kuren, hvor du faster i to dage og spiser i fem, henvender sig langt fra til hjertepatienter

Bemærk

Spis, som du plejer fem dage om ugen og hold en let faste de øvrige to dage. Sådan lyder mottoet for en ny kur, som har ramt Danmark. Kuren er udformet af den britiske læge og videnskabsjournalist Michael Mosley og diætist Mimi Spencer, der har skrevet en bog om slanketrenden, der meget passende hedder ”5:2 kuren”.

Den går ud på at ”faste” to dage om ugen. Der er ikke tale om total faste, men en dag, hvor du må spise omkring 500 kcal. Det svarer til små måltider som fx en halv skive rugbrød med mager ost, en portion salat med tun i vand og en lille portion kyllingebryst med kogte grønsager. Fasten resulterer for de fleste i et vægttab på cirka et halvt kilo fedt om ugen.

Fastedagene må ikke ligge efter hinanden. Ugens fem andre dage kan du spise almindeligt.
Formålet med kuren er at træne kroppen til at forbrænde fedt ved at gå i såkaldt ketose. Derved skulle du gerne opnå et vægttab. Forfatterne bag bogen og flere ”ernæringseksperter” mener, at kuren kan forebygge blandt andet et forhøjet kolesterol og blodtryk.

Overskue portioner
Et par studier om kuren viser heller ikke overraskende, at folk taber sig, ligesom de oplever et fald i deres LDL-kolesterol, triglycerider og taljemål, fortæller Kirsten Sonne Pedersen, klinisk diætist i Hjerteforeningen.

– Successen bag 5:2 kurven er nok, at mange bedre kan overskue at spise mindre i 1-2 dage i stedet for at skulle tænke på portionsstørrelser hver dag hele ugen, siger Kirsten Sonne Pedersen.

Faste er for raske
Forsøg med fastedage i forbindelse med vægttab er først og fremmest lavet på raske forsøgspersoner, som godt kan tåle at faste to dage om ugen.

-Vi ved derimod ikke med sikkerhed, om sådan en kur gavner hjertepatienter. Der er heller ikke umiddelbart noget litteratur om, hvordan hjertepatienter reagerer på faste, ligesom vi ikke kan sige noget om, hvordan faste indvirker på den medicin, som hjertepatienterne tager, siger Kirsten Sonne Pedersen.

Hun mener, at kuren er én i rækken af kure, der kommer og går igennem tiden. Hvis man vil på 5:2 kuren, bør det gøres for at forebygge hjertekarsygdomme og ikke for at helbrede, understreger hun.

– Der er dog ikke dokumentation for, at man opnår et større vægttab med 5:2 kuren sammenlignet med en ”almindelig” livsstilsændring med færre kalorier og sunde kostvaner, siger Kirsten Sonne Pedersen.

Hjerteforeningen anbefaler stadig et vægttab via en kombination af nedsat kalorieindtag, sunde kostvaner og motion.

Mad på fastedage
½ skive rugbrød med mager ost
1 portion salat med 100 gram tun i vand
100 gram kyllingebryst og 200 gram grønsager