<p>Opsætning af hjertestartere sker ikke systematisk i lufthavne og på togstationer. Hjerteforeningen opfordrer transportsektoren til at indføre hjertesikre zoner. </p>

Bemærk

Hver uge rejser over 4 mio. passagerer med tog, færger og fly i og fra Danmark. Sandsynligheden for at et hjertestop rammer, hvor så mange mennesker er samlet, er relativ stor. Hvis et hjertestop rammer i en lufthavn, på et tog eller i en bus, kan der gå lang tid, før passageren får hjælp fra ambulancereddere. Der findes ingen lovmæssige krav om at opsætte hjertestartere, men både Sundhedsstyrelsen og Det Europæiske Råd for Genoplivning anbefaler det.

Hvert år rammes ca. 3.500 danskere et hjertestop, mens de opholder sig uden for sygehus. Kun en ud af 10 overlever.

– Jo flere mennesker, der opholder sig et sted, jo flere hjertestop vil finde sted netop her. Chancen for at overleve et hjertestop stiger markant, hvis der hurtigt – inden for fa? minutter – ydes livreddende førstehjælp, evt. med anvendelse af hjertestartere. Derfor opfordrer jeg transportsektoren til at indføre regler, der sikrer hjertesikre zoner med uddannet personale og hjertestartere, siger Hjerteforeningens direktør Inge Vestbo.

Her er Hjerteforeningens 9 krav til hjertesikre zoner:

1. Der skal i åbningstiden altid være medarbejdere, der kan yde basal genoplivning og bruge en hjertestarter

2. Disse personer skal have deltaget i et kursus i livreddende førstehjælp og brug af hjertestarter

3. Kurset skal genopfriskes en gang årligt
.
4. Alle medarbejdere skal vide, hvor den nærmeste hjertestarter befinder sig og kunne anvende denne

5. Hjertestarteren skal være offentlig tilgængelig 24/7

6. Hjertestarteren skal kunne anvendes inden for 3 min. efter hjertestop

7. Hjertestarteren skal være registret på www.hjertestarter.dk

8. Tydelig afmærkninger af at der findes en hjertestarter med internationale grønne skilte

9. Hurtig hjerte-lungeredning tredobler chancen for overlevelse.

Overlevelseschancerne falder med ca. 10 % for hvert minut, hvis ikke der ydes livreddende førstehjælp i form af hjerte-lungeredning og brug af hjertestarter. Hurtigt og effektiv hjerte-lungeredning af lægmand samt hurtigt adgang til professionel akuthjælp – kort responstid, er afgørende faktorer for øget overlevelse.