<p spellcheck="true">”Spis frugt og mange grønsager” er punkt nummer to i de nye kostråd til dig, der vil leve sundt. Og rådet holder, viser ny forskning</p>

Bemærk

Først et godt råd: snup et æble og nyd smagen af det danske efterår, mens du læser denne artikel.

For i snit kan vi lægge et år og halvanden måned oveni vores livslængde, hvis vi spiser mere end 570 gram frugt og grønt dagligt. Det har forskere regnet ud på baggrund af en halv million europæeres svar på spørgeskemaer om kost og livsstil. Og den bedre overlevelse skyldes altovervejende, at vi undgår hjertekarsygdom.

– Det er overbevisende tal, der dokumenterer, at kostrådet om at spise mere frugt og grønt holder. Selvom effekten på godt et års livsforlængelse kan lyde af lidt, så er det en ganske stor effekt set over hele befolkningen. At spise frugt og mange grønsager er en let måde at blive sundere på, og frugt og grønt forlænger ikke kun livet, men forebygger også mange sygdomme som fx åreforkalkning, siger Hanne Skov, Hjerteforeningens konsulent på kostområdet.

Vejer du for meget eller drikker du mere alkohol, end tilrådeligt, så er der endnu mere at vinde, viser forskningen. Det gælder nok også for rygere. Forklaringen kan være, at frugt og grønsagers sundhedseffekt netop er at beskytte mod fedt, alkohol og røgs skadelige effekter.

I Fødevarestyrelsens kostråd er det anbefalede indtag af frugt og grønsager 600 gram pr. dag, men den nye forskning, der netop er offentliggjort i American Journal of Epidemiology, tyder på, at vi kan nøjes med 400 gram og stadig få det fulde sundhedsudbytte.

– I grundlaget for kostrådene er der tilstrækkelig dokumentation, for at vi i Danmark anbefaler 600 gram frugt og grønt, hvoraf mindst halvdelen skal være grønsager, så jeg vil helt sikkert stadig anbefale, at man følger dette råd, siger Hanne Skov.

Så måske vi skal tage ved lære af befolkningen i Middelhavslandene. Danske voksne spiser ifølge undersøgelsen i gennemsnit 318 gram frugt og grønt om dagen, mens spaniere spiser 520 gram og grækere hele 768 gram frugt og grønt dagligt.

af , 14. oktober 2013