Rygning foregår i højere og højere grad ude i den friske luft. På langt de fleste arbejdspladser og i vores hjem ryges der ikke længere inden døre. Det viser en helt ny undersøgelse, som Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening står bag

Bemærk

En ny norm for rygning har fået et godt tag i danskerne. Rygning er flyttet uden for husene, hvad enten det drejer sig om hjem, arbejdsplads eller uddannelsesinstitution. 69 procent angiver, at der aldrig ryges indendørs i deres eget hjem. Det betyder, at der i dag næsten er lige så mange, der har et røgfrit hjem som en indendørs røgfri arbejdsplads (81 procent). Blandt de uddannelsessøgende angiver 92 procent, at rygning ikke finder sted inden døre på deres uddannelsesinstitution.

Hvis rygerne, selv kunne bestemme, hvor de ville ryge, når de var på arbejde, så ville 52 procent vælge at ryge udendørs. Og overraskende nok svarer 24 procent af dem, der ryger, at de slet ikke ville ryge på arbejde.

Også i privatsfæren er indendørs rygning på retur. 37 procent af rygerne oplyser, at der aldrig bliver røget indendørs i deres eget hjem. Ifølge undersøgelsen undlader 93 procent enten helt at ryge eller går udendørs og ryger, hvis de er på besøg i et hjem, hvor der ikke bliver røget. Hvis rygerne har besøg i eget hjem af gæster, der ikke ryger, vælger 69 procent enten at gå ud eller undlader helt at ryge.
Hjerteforeningens direktør Inge Vestbo glæder sig over udviklingen, men understreger, at medarbejdere på en række arbejdspladser fortsat oplever at være udsat for røg på deres arbejde:

– Det er blevet dagligdag ikke at ryge indendørs. Både hjemme og på arbejde. Og man kan kun glæde sig over, at færre udsættes for røg. Men selvom mange arbejdspladser har regler for rygning på arbejdspladsen, så oplever medarbejderne stadig at være udsat for røg i omgivelserne. Så der er fortsat noget at komme efter, siger Hjerteforeningens direktør Inge Vestbo.

Ifølge undersøgelsen er det 22 procent af befolkningen, der ryger tobak. 17 procent ryger dagligt og 5 procent ryger en gang i mellem.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen Danskernes rygning og udsættelse for tobaksforurening er foretaget af TNS Gallup for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening i ugerne 37, 37 og 38 i 2013. Et repræsentativt udsnit af befolkningen (15 år+) på 5026 personer har deltaget i undersøgelsen.