Der er fortsat myter og fordomme blandt lærere og pædagoger om, hvordan man håndterer et hjertesygt barn. Det vil Børnehjertefonden rette op på

Bemærk

95 procent af børn født med hjertesygdom overlever i dag, og kommer i institution og skole på lige fod med andre børn. En undersøgelse fra Børnehjertefonden, som er stiftet af Hjerteforeningen, viser, at der fortsat er myter og fordomme blandt lærere og pædagoger om, hvordan man håndterer et barn, der er hjertesyg.

Det vil Børnehjertefonden gerne rette op på, og har netop udsendt et undervisningsmateriale til lærere i folkeskolen og til pædagoger i landets dagtilbud. Børnehjertefonden sætter sammen med Hjerteforeningen, bl.a. fokus på børn med medfødt hjertesygdom i et stort anlagt hjertegallashow lørdag d. 28. september kl. 21.00 på TV2 Charlie.

Behandlingen af børn født med hjertesygdom forbedres hele tiden. Derfor får flere og flere hjertebørn mulighed for at følge hverdagen i skolen på lige fod med andre børn. Ofte er lærere og pædagoger ikke klædt tilstrækkelig på, når det gælder hjertebørn. På den ene side er der nogle hensyn der skal tages, og på den anden side er der nogle fordomme, mange har om hjertebørn, og som ofte ikke holder stik.

Deltager på lige fod
Hjertebørn deltager ofte på lige fod med de andre børn helt uden problemer, men i nogle tilfælde, kan der opstå problemer, når man er født med en hjertesygdom. Både i samarbejdet med forældrene og omkring hjertebarnet i skolen. Det viser en undersøgelse, som Børnehjertefonden har gennemført på baggrund af interviews med forældre til hjertebørn og interviews med lærere og pædagoger.

Børnehjertefonden har udviklet undervisningsmateriale
Derfor har Børnehjertefonden udviklet informationsmateriale til lærere i folkeskolen og pædagoger i dagtilbud om hjertebørn. Materialet oplyser om de udfordringer, der kan opstå. Både i samarbejdet med forældrene til hjertebarnet og i forhold til barnets trivsel i skolen eller institutionen.
Materialet sætter også fokus på de udfordringer, der følger med et hjertebarns hverdag og giver helt konkrete anvisninger til, hvordan personalet i institutioner og skolen kan lette hverdagen for hjertebørn.

Fakta om hjertebørn i Danmark

• Der fødes omkring 600 børn med hjertesygdom om året i Danmark. Det gør hjertesygdom til den lidelse, der rammer flest nyfødte.

• Revolutionerende forskning og forbedret behandling gennem de sidste 30 år har betydet, at 95 procent af børn født med hjertesygdom overlever og når både skole- og voksenalderen.

• Børnehjertefonden anslår, at 25.000-30.000 voksne i dag lever med en medfødt hjertesygdom.