<p>Resultaterne af stor international undersøgelse af årsagen til den verdensomspændende epidemi af hjertekarsygdom overrasker</p>

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Forskerne bag det internationale studie PURE havde forventet, at årsagen til den hastige udbredelse af hjertekarsygdomme i udviklingslandene skulle findes i tiltagende risikofaktorer. Verdens befolkning flytter fra land til by, og med det kulturskifte følger usund livsstil, forventede forskerne.

Men det var en overrasket Salim Yusuf fra Canada, der her ved årets europæiske hjertekongres fremlagde de første resultater af undersøgelsen, for befolkningen i de fattigste af de 17 undersøgte lande ligger ikke under for en øget byrde af risikofaktorer, selvom de flytter til byerne. Faktisk ligger befolkningen i de rigeste lande under for flest risikofaktorer som rygning, overvægt og usund kost.

Forklaringen på epidemien skal i stedet findes i for dårlig tilgængelighed og kvalitet af behandling, fortalte Salim Yusuf. Hjertekarsygdommene opdages senere i de fattige lande og behandlingen er ringere. Der er derfor behov for en stor international indsats for at forbedre forebyggelse og behandling, hvis epidemien skal stoppes.

Om PURE
PURE-undersøgelsen foregår i mange lande, der ikke har registre som i Danmark, og hvor det er svært at sikre sig gode informationer fra sundhedsvæsen og myndigheder. Derfor må forskerne tage direkte kontakt til alle de knap 400.000 personer og sikre sig, at personerne eller deres familier selv giver besked, hvis de bliver ramt eller dør af en hjertekarsygdom.