<p>Resultaterne af stor international undersøgelse af årsagen til den verdensomspændende epidemi af hjertekarsygdom overrasker</p>

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Forskerne bag det internationale studie PURE havde forventet, at årsagen til den hastige udbredelse af hjertekarsygdomme i udviklingslandene skulle findes i tiltagende risikofaktorer. Verdens befolkning flytter fra land til by, og med det kulturskifte følger usund livsstil, forventede forskerne.

Men det var en overrasket Salim Yusuf fra Canada, der her ved årets europæiske hjertekongres fremlagde de første resultater af undersøgelsen, for befolkningen i de fattigste af de 17 undersøgte lande ligger ikke under for en øget byrde af risikofaktorer, selvom de flytter til byerne. Faktisk ligger befolkningen i de rigeste lande under for flest risikofaktorer som rygning, overvægt og usund kost.

Forklaringen på epidemien skal i stedet findes i for dårlig tilgængelighed og kvalitet af behandling, fortalte Salim Yusuf. Hjertekarsygdommene opdages senere i de fattige lande og behandlingen er ringere. Der er derfor behov for en stor international indsats for at forbedre forebyggelse og behandling, hvis epidemien skal stoppes.

Om PURE
PURE-undersøgelsen foregår i mange lande, der ikke har registre som i Danmark, og hvor det er svært at sikre sig gode informationer fra sundhedsvæsen og myndigheder. Derfor må forskerne tage direkte kontakt til alle de knap 400.000 personer og sikre sig, at personerne eller deres familier selv giver besked, hvis de bliver ramt eller dør af en hjertekarsygdom.