<p>Hjerteforeningen og Østifternes hæder til Årets Hjerteredder 2013 gik til 37-årige Maria Dam fra København, der reddede sin 46-årige mand Jesper i deres fælles hjem</p>

Bemærk

Lørdag aften overrakte OL-vinderen Eskild Ebbesen Hjerteforeningen og Østifternes hæder til Årets Hjerteredder 2013. Prisen gik til 37-årige Maria Dam fra København, der reddede sin 46-årige mand Jesper ideres fælles hjem

Maria Dam sad en aften i marts i år hjemme i stuen, da hun hørte døren gå og Jesper komme ind. Men så blev der stille. Jesper kom ikke ind og sagde hej.

Fuld af bange anelser gik Maria ud i køkkenet og fandt Jesper livløs på gulvet med hjertestop. Hun ringede straks 1-1-2 og gik under kyndig vejledning fra alarmcentralen i gang med at give hjertemassage. Imens sov deres datter, 19 måneder gamle Leonora, i soveværelset.

Jesper reddede livet ved Marias hurtige og ihærdige førstehjælp. For den indsats modtog hun lørdag aften hædersprisen Årets Hjerteredder, der er indstiftet af Hjerteforeningen med støtte fra Foreningen Østifterne.

maria2

Prisen til Årets Hjerteredder blev overrakt ved indsamlingsshowet Charlies Hjertegalla til fordel for Hjerteforeningen, der lørdag aften den 28. oktober blev holdt i Aller Huset i København og sendt på TV2 Charlie.

Eskild Ebbesen overrakte pris
Roer og OL-vinder i Guldfireren, Eskild Ebbesen, overrakte prisen til Årets Hjerteredder. Ved talen sagde han:

– Jeg har prøvet at begribe det følelsesmæssige kaos, som Årets hjerteredder befandt sig i, da hun fandt sin mand livløs. Ikke alene ved Maria, at hun er den eneste, der kan holde gang i hans hjerte, indtil den professionelle hjælp når frem. Hun ved også, at hun måske skal miste ham, hvis hverken hun eller redderne kan starte hans hjerte. Det er et umenneskeligt pres.

Som en anerkendelse af Marias mod overrakte Eskild Ebbesen en check på 10.000 kroner og en Zoll hjertestarter fra Medidyne til Årets Hjerteredder Maria Dam. Se videoklip, hvor Maria fortæller om den dag, hun redder sin mand på køkkengulvet.

Hjerteforeningens direktør Inge Vestbo opfordrer alle til at lære livreddende førstehjælp:

– Vi ved, at tre ud af fire hjertestop finder sted i hjemmet. Derfor er det helt afgørende, at alle lærer den vigtige livreddende førstehjælp, så vi kan være med til at redde vores nærmeste, hvis de får et hjertestop.

Et dommerpanel bestående af blandt andre Hjerteforeningens direktør Inge Vestbo, chef for Akut medicin og Sundhedsberedskab, læge Freddy Lippert og Foreningen Østifternes direktør Lars Suhr Olsen har udvalgt Årets Hjerteredder blandt 32 indstillinger.

Om Årets Hjerteredder

• Årets Hjerteredderpris blev overrakt ved Charlies Hjertegalla
  • Hver dag rammes 10 tilfældige danskere af hjertestop uden for hospital, kun en overlever
  • Hjerteforeningen har udviklet den gratis app ”Red liv”, hvor du kan lære eller genopfriske de basale trin for førstehjælp. Download app’en fra App Store eller i Google Play