Ni ud af ti danskere er positive over for organdonation, men kun to ud af 10 har sat kryds i Donorregistret

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Knap ni ud af ti danskere er positive over for at donere deres hjerte, lunger, lever eller nyrer, hvis de kommer ud for en ulykke, hvor de efterfølgende erklæres hjernedøde.
Men kun to ud af ti har sat kryds i Donorregistret, og det er for få, mener man hos en lang række patientforeninger, herunder Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening, der er gået sammen om kampagnen ‘Giv livet videre’.

Målet er, at Donorregistret, der nu rummer 850.000 tilkendegivelser, skal runde en million registrerede personer i 2013.
–  Når vi gerne vil have flere til at registrere sig, er det ikke mindst af hensyn til de efterladte familier. For hvad skal de svare, hvis de en dag bliver spurgt. Og hvordan kan de leve godt med deres beslutning, hvis de er i tvivl, siger projektkoordinator Annelise Møller fra Oplysning om Organdonation.

Kampagnen udspiller sig på Facebook, og her lyder opfordringen til brugerne, at man skal tage snakken med 10 nærtstående personer og hjælpe dem til at tage stilling til organdonation.

Både Sundhedsstyrelsen og sundhed.dk bakker op om målet om at nå en million registreringer i Donorregisteret og har gennemført parallelle aktiviteter for at gøre flere borgere opmærksomme på, at man nemt kan registrere sin holdning via sundhed.dk.