Bivirkninger ved statiner er sjældne. Det viser en ny undersøgelse af en kvart million forsøgspersoner. Risikoen kan yderligere mindskes ved at vælge de rette præparater og bruge lave doser

Bemærk

I en ny undersøgelse, som er den største af sin slags, konkluderer forskerne – på baggrund af en kvart million personer fra hele verden – at statiner er sikre lægemidler, og at bivirkninger ved statinbehandling er sjældne.

Studiet er den mest omfattende analyse af statiners bivirkninger hidtil. Forskerne bag har samlet alle højkvalitets kliniske studier af statiner. Dem var der 135 af med i alt 246.955 personer. Resultaterne viser, at sammenligner man alle slags statiner med behandling med medicin uden virksomme stoffer, såkaldt placebo behandling, så giver statiner ikke øget risiko for muskelsmerter, muskelsygdom eller kræft.

Den nye undersøgelse slår fast, at statiner er sikre lægemidler, vurderer Hjerteforeningens formand, overlæge på Hjerteafdelingen i Odense, dr.med. Henrik Steen Hansen

– Som med alle andre lægemidler, kan patienter opleve bivirkninger, så det skal man altid være opmærksomme på. Men de nye resultater viser, at risikoen ved statiner er meget lav. Statiner har desuden en god og veldokumenteret effekt mod åreforkalkning, blodpropper i hjertet og død pga. hjertekarsygdom., siger Henrik Steen Hansen.

Mulig risiko for diabetes

I lighed med tidligere analyser viser det nye studie også, at statiner øger risikoen for at udvikle type 2 diabetes. 9 procent større er risikoen for personer, der tager statiner i forhold til tilsvarende personer, der ikke tager statiner. Forskerne kunne også finde et forhøjet niveau af leverenzymer i blodet (tegn på let påvirkning af leverens funktion) på personer, der fik statin i forhold til kontrolpersoner.

– Det er selvfølgeligt noget lægerne skal være opmærksomme på, når det vurderes, hvilken behandling den enkelte patient skal have. Nogle patienter med fx forhøjet blodtryk har forøget risiko for diabetes i forvejen, men for mange vil behandlingen godt kunne betale sig i det lange løb alligevel, siger Henrik Steen Hansen.

For første gang er der også lavet en sammenligning af de forskellige slags statiner og forskellige dosers indflydelse på bivirkninger. Her er konklusionen, at simvastatin og pravastatin synes at være de statiner med færrest bivirkninger og som færrest vælger at stoppe med at tage på grund af mulige bivirkninger. Og at lavere doser mindsker risikoen for bivirkninger yderligere.

Få hjælp, hvis du har bivirkninger

Ca. 600.000 danskere tager statiner for at sænke deres kolesteroltal. Nogle oplever, at de får bivirkninger som muskel- og ledsmerter.

Oplever du bivirkninger af statiner eller anden medicin er du velkommen til at kontakte Hjerteforeningens rådgivningscentre for råd og vejledning.

af , 8. august 2013