Luftforurening øger risikoen for at blive ramt af hjertekarsygdom. Det viser mere og mere forskning. Sidste nye opdagelse er, at luftforurening har en akut effekt på hjertesvigt

Bemærk

Luftforurening minder om tobaksrøg, når det kommer til helbredet. Farligheden svarer til passiv rygning. Og patienter, der allerede lider af hjertekarsygdom, er særligt udsatte.

Beviserne for en sammenhæng mellem små partikler i luften og udvikling af hjertekarsygdom er blevet markant flere og bedre de sidste år. Et helt nyt studie viser, at risikoen for at dø eller blive indlagt pga. hjertesvigt er forhøjet et par procent i dagene efter en stigning i luftforurening.

Studiet er et korttidsstudie og kan kun sige noget om forureningens effekter inden for få dage. Det viser, at luftforurening kan være en udløsende faktor for indlæggelse eller død af hjertesvigt. De ramte personer, har altså allerede lidt af hjertesvigt, eller været i høj risiko for det.

Mange partikler små…
Andre forskningsstudier har vist, at der også er effekter af at blive udsat for luftforurening over lang tid. Da en meget stor del af befolkningen udsættes for forureningen, tæller det meget set over hele befolkningen. Så tilsammen kan det løbe op, fortæller Steffen Loft, professor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og en af landets førende eksperter i luftforureningens effekter på vores helbred.

– Vi regner med, at der er overordnet set er 20-30 procent ekstra risiko for at blive ramt af hjertekarsygdom, hvis du bor et sted i Danmark med høj luftforurening i forhold til et sted med lav luftforurening, siger Steffen Loft.

Ifølge Steffen Loft er det især hjertekarsystemet, der står for skud af de små partikler, og derfor er personer, der i forvejen er i risiko for hjertekarsygdom, og hjertekarpatienter, særligt udsatte.

Politisk udfordring
De nye studier får Hjerteforeningens direktør, Inge Vestbo, til at kalde på handling fra myndighederne.

– Der er ikke længere tvivl om, at luftforurening er særligt skadeligt for hjertekarsystemet. Problemet med denne risikofaktor er, at den er svær at gøre noget ved for den enkelte dansker. Derfor vil vi i Hjerteforeningen gøre, hvad vi kan, for at sikre handling fra regeringen og på EU-plan, der kan mindske niveauet af luftforureningen og derved redde mennesker fra unødig hjertekarsygdom, siger Inge Vestbo.

Sådan ungår du forureningen
Men hvad kan du og jeg gøre for at undgå denne allestedsnærværende risikofaktor, som vi ikke selv er herre over på samme måde som rygning, kost og motion?

Den største effekt får du af at bo på en adresse med lav luftforurening, fx på landet, fortæller Steffen Loft, men du kan nøjes med mindre drastiske metoder og stadig mindske din tid i forurenet luft.

– Hvis du bor et sted med høj luftforurening, så kan du fx begrænse udgang og ophold på de mest forurenede tidspunkter. Bor du i lejlighed i byen, kan du lufte ud til gårdsiden i stedet for gadesiden. Og du kan vælge en gunstig rute, når du skal på arbejde eller motionere for at undgå forurening, siger Steffen Loft.

Der er også indendørs kilder til partikler, og da det ifølge eksperterne endnu er uvist, om den type partikler, de indendørs kilder frigiver, er værre eller bedre end de partikler, der kommer fra udendørs kilder, bør vi holde et ekstra øje på dem, mener Gorm B. Jensen.

– Vi skal måske sammen med hjertesvigtpatienterne også se på den indendørs luftforurening, som vi selv står for at lave: Røg fra brændeovne og stearinlys, os fra madlavning, dårlig udluftning og så videre, siger Gorm B. Jensen.

af , 15. august 2013