Kantiner på landets erhvervsskoler, der serverer flere fibre, mere fuldkorn og sparer på fedt, sukker og salt, kan nu slippe gennem nøglehullet og blive certificeret sunde

Bemærk

Det kan snart være slut med kedelige madpakker og usunde kantineretter på 25 af landets erhvervsskoler.

Måltidspartnerskabet, der består af Hjerteforeningen, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, FOA, HORESTA og Kost- og Ernæringsforbundet, tilbyder at nøglehulscertificere de 25 første erhvervsskolekantiner, der kan leve op til nøglehullets krav: spar på fedt, spar på sukker, spar på salt, spis flere fibre og mere fuldkorn.

Målet er at gøre det let for elever på erhvervsskolerne at spise sundt ved at sørge for, at kantinerne tilbyder sundere mad. Det er håbet, at det også vil give eleverne lyst til at tage sundere måltidsvaner med ind i voksenlivet og dermed undgå livsstilssygdomme.

Sund kost mod ulighed i sundhed
Dødeligheden af hjertekarsygdom er over dobbelt så høj blandt patienter med kort uddannelse i forhold til patienter med lange videregående uddannelser. Den sociale ulighed i sundhed vil Hjerteforeningen gøre noget ved, og her er netop erhvervsskolerne et vigtigt sted at sætte ind.

Usund kost og for lidt fysisk aktivitet blandt de kortuddannede øger nemlig risikoen for at udvikle hjertekarsygdom, diabetes og visse former for kræft.

”Nøglehullet på spisesteder” er baseret på de samme krav, som gælder for nøglehulsmærkede fødevarer i butikkerne. Projektet ”Sundhed på erhvervsskoler” løber et år og er et samarbejde indenfor Måltidspartnerskabet. Nøglehulscertificeringen er gratis.

af , 19. august 2013