Hver eneste dag dør 19 kvinder i Danmark af en hjertekarsygdom. Trods dette faktum er kun 30 procent af forskningen i dag baseret på kvinders hjerter. Hjælp os med at ændre på dette.

Bemærk

Hver dag dør 19 kvinder af en hjertekarsygdom i Danmark. Det vil Hjerteforeningen ændre med Elsk hjertet kampagnen.

I Elsk hjertet-kampagnen i ugerne 33-39 synliggør foreningen bl.a. hvilke symptomer, der varsler hjertekarsygdom. Samtidig samles der penge ind til forskning i kvinders hjerter.

Bred indsats
En del af kampagnen sker i samarbejde med blandt andet Matas. Alle landets 294 Matas butikker sætter fokus på kampagnens budskaber, der også udsendes via Matas’ kundeklub, som har flere end 1,2 mio. medlemmer. Endvidere sælger Matas hjertearmbånd, hvor hele overskuddet går til forskning i kvinders hjerter. Samme forskning modtager 10 kr. for hvert solgt produkt i Matas’ egen hudplejeserie Plaisir i ugerne 33 og 34.
Hjerteforeningen og Matas tilbyder også gratis blodtryksmåling i en række af kædens butikker landet over. Se hvor og hvornår her

Matas’ kernemålgruppe
Inge Vestbo, administrerende direktør i Hjerteforeningen, fortæller:
– Matas har gennem mange år gjort en helt særlig indsats og hjulpet Hjerteforeningen med at sætte hjertekarsygdom i bevidstheden på danske kvinder. Siden 2007 har Matas bidraget med næsten syv mio. kroner direkte til forskning, der har gjort os klogere på kvinders hjerteproblemer.

Også føtex støtter Elsk hjertet
Vi har ligeledes et stort samarbejde med føtex, der med sine 89 varehuse rundt i landet, sælger rigtig mange hjertearmbånd og et bredt udvalg af vores kogebøger.

føtex’ direktør Mette Maix, direktør i føtex, udtaler: – føtex er glade for at kunne bakke op om kampagnen Elsk hjertet og dermed støtte en god sag. Mere end 1 million kunder handler i føtex hver uge, og i forbindelse med kampagnen er der ved samtlige kasser mulighed for at købe smykkerne, når vores kunder foretager deres indkøb af dagligvarer.

www.fotex.dk

Disse symptomer kan være tegn på hjertekarsygdom:

• Ubehag i brystregionen, der opleves som en trykkende eller en strammende fornemmelse
  • Åndenød, der kan opstå alene eller sammen med den ubehagelige trykken i brystet
  • Hjertebanken
  • Svimmelhed, kvalme eller opkastning
  • Koldsved
  • Smerter eller ubehag i begge arme, mellem skulderbladene, i nakke og kæbe
  • Usædvanlig mathedsfølelse
  • Søvnforstyrrelser
  • Følelse af slaphed, især i armene
  • Fordøjelsesproblemer og/eller en smertefuld fornemmelse af luft i maven