En god nats søvn kan øge hjertesundheden sammen med en sund livsstil viser ny forskning

Bemærk

I et studie med over 14,000 hollændere, kiggede forskerne på fire positive livstilsfaktorer – motion, sund kost, moderat alkoholindtag og ingen rygning. Forskerne observerede, at de 4 livsstilsfaktorer bevirkede 57 procent lavere risiko for hjertesygdom og 67 procent lavere risiko for hjertedød.

Når forsøgspersoner samtidig fik tilstrækkeligt med søvn, det vil sige minimum 8 timer, reduceredes risikoen yderligere med 8 procet til 65 procent for at få en hjertekarsygdom og yderligere med 16 procent til 83 procet mindre risiko for død.

– Forskningsprojektet viser, at en kombination af en god nats søvn med andre livsstilsfaktorer kan reducere risikoen for hjertesygdom og død. Folk med søvnproblemer skal dog ikke gå i panik – forskningen dokumenterer ikke, at søvnløse nætter giver hjertesygdom, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor Gorm B. Jensen og fortsætter: Hvis du har problemer med at falde i søvn så undgå koffein fra fx kaffe og tunge måltider tæt på sengetid, og hvis søvnløsheden er et problem så tal med din læge, råder Gorm B. Jensen.

Forskningen er publiceret i The European Journal of Preventative Cardiology.