Mænd, der springer morgenmaden over, har 27 procent større risiko for at blive ramt af hjerte-kar-sygdom

Bemærk

Er du mand, ønsker at holde dit hjerte sundt og vil undgå at blive hjertesyg, skal du spise morgenmad. I hvert fald hvis man skal tro et hold amerikanske forskere fra Harvard University. I 16 år har de fulgt 27.000 mænd mellem 45-82 år. De mænd, der ikke spiste morgenmad, havde 27 procent større risiko for at blive ramt af hjerteproblemer og hjerteanfald.

Forskerne ville undersøge, i hvilken grad det påvirker kroppen, hvor længe vi venter med at spise efter, at vi er stået op. Betyder det at spise morgenmad dagligt og på samme tidspunkt noget eller har de, som spiser morgenmad, blot andre gode vaner?

Men selv da forskerne tog højde for livsstilsforskelle som motions – og rygevaner havde de mænd, der spiste morgenmad, stadig havde lavere risiko for hjertesygdomme. Alligevel afslører resultaterne ikke, hvad det præcis er, der gør morgenmad sundt, men ifølge Leah Cahil, medforfatter til undersøgelsen, kan morgenmaden være med til at påvirke kroppens mekanismer på en positiv måde. Bliver måltidet sprunget over, vil det ændre kroppens insulin-niveau, hvilket over lang sigt kan være medvirkende til diabetes og hjertesygdomme, siger hun til det amerikanske nyhedssite npr.org.

Fingerpeg
Ifølge Gorm Jensen, Hjerteforeningens forskningschef, bør resultaterne bruges som et fingerpeg om, at det i hvert fald ikke er usundt at spise morgenmad.

– Resultaterne afslører ikke, hvad det er, der gør morgenmad sundt. Det kan derfor sagtens blot være en markør for, at de, der når at spise morgenmad, også har en sundere livsstil. De, der ikke spiser morgenmad, har måske travlt med at komme ud af døren og lever måske derfor et mere hektisk liv med nogle andre vaner, siger han til Berlingske.

Undersøgelsen er udgivet i den amerikanske hjerteforenings publikation Circulation. De amerikanske forskere gentager forsøget hos kvinder for at se, om de opnår samme effekt af at spise morgenmad.

Fuldkornsrugbrød, havregryn, hjemmelavet mysli og visse branflakes er eksempler på en sund morgenmad.