<p spellcheck="true">WHO har beregnet, at otte ud af ti hjertekarsygdomme kan forebygges. Sommeren er en god anledning til at opbygge nye vaner omkring kost og motion. Det forlænger livet. Her kommer Hjerteforeningens tip til et sundere hjerte.</p>

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

Sommermotion – start i det små
Har du svært ved at komme i gang med motion? Når du ikke de 30 minutter om dagen, som Hjerteforeningen anbefaler? Så benyt sommeren til at begynde i det små og få nye vaner. Tænk på at få motion ind i dagligdagen og bliv forpustet noget af tiden. Alt tæller i motionsregnskabet.

Nedenfor får du eksempler på, hvordan små ændringer i det daglige giver gevinst på sundhedskontoen. Personer med hjertekarsygdom, der er moderat fysisk aktive en time om ugen, har en lavere risiko for at dø for tidligt. Mænd nedsætter risikoen med 20 procent, kvinder med 32 procent.

  1. Gå en tur med hunden selvom du ikke har en. Kvinder, der går mindst en time om ugen i moderat tempo, har sandsynligvis 50 procent mindre risiko for at få hjertekarsygdom.

  2. Sæt farten i vejret! Gå raskt til, det sænker dit blodtryk. Personer, der sætter gå-tempoet i vejret fra langsomt til hurtigt mindst en time om dagen, har 50 procent lavere risiko for at dø af hjertekarsygdom.

  3. Brug skridttæller. Når du bruger skridttæller, kan du holde et skarpt øje med dine daglige skridt. Det kan hjælpe dig til at øge dit aktivitetsniveau til næsten det dobbelte.

  4. Tag cyklen i dagligdagen. Personer, der cykler til og fra arbejde, har 28 procent lavere risiko for at dø for tidligt. Det kan samtidig øge din mængde af ’det gode’ HDL kolesterol med 15 procent på kun et år.

  5. Hop på cyklen og giv dig fuldt ud i 15 minutter blot en gang om ugen. Det kan forbedre din kondition med 20 procent på kun tre måneder.

Små ændringer i sommermenuen
Små ændringer i dagligdagen kan bane vejen for et sundere liv. Udover at få et sundere hjerte vil du også kunne se resultatet, når du kigger dig i spejlet.

Hjerteforeningen har lavet ti kostråd, der hjælper dig på vej.

  1. Gå fra tomkorn til fuldkorn og sænk din risiko for hjertekarsygdom med 25 procent.  

  2. Drop smørret på brødet: Tab seks kilo på et år og sænk din risiko for hjertekarsygdom med 15 procent. 

  3. Spis 10 gram fisk mere om dagen og sænk din risiko for hjertekarsygdom med ni procent.

  4. Spis et æble om dagen og sænk din risiko for hjertekarsygdom med syv procent.   

  5. Øs lidt mere salat og lidt mindre pasta på din tallerken. Tab dig tre et halvt kilo på et år, og sænk din risiko for hjertekarsygdom med syv procent.

  6. Tag en gulerod med i madpakken og sænk din risiko for hjertekarsygdom med syv procent.  

  7. Spis frugt i stedet for en pose slik: Tab ni kilo på et år og sænk din risiko for hjertekarsygdom med syv procent.

  8. Bestil latte med minimælk og tab tre et halvt kilo på et år og sænk din risiko for hjertekarsygdom med fem procent.

  9. Spis mager i stedet for fed ost og tab to kilo på et år. Sænk din risiko for hjertekarsygdom med seks procent. 

  10. Skift fra fedt til magert pålæg og tab dig et kilo på et år. Sænk din risiko for hjertekarsygdom med to procent.  

Rådene skal betragtes som inspirerende eksempler. I virkelighedens verden gennemfører du sjældent vaneændringer så konsekvent, som det antages, og udgangsvanerne er sjældent så stabile, som det antages.

Om rådene

  • Du har den pågældende gamle vane som udgangspunkt.

  • Vægten er stabil. Du er i energibalance.

  • Du gennemfører ændringen konsekvent i 12 måneder.

  • Du gennemfører ikke andre ændringer samtidig.