<p>Fedmeepidemien sætter sig nu også sine spor hos blodtrykket blandt børn og unge i USA. Deres risiko for forhøjet blodtryk er steget 27 procent i løbet af en 13-årig periode, konkluderer amerikanske forskere</p>

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

I en undersøgelse har forskere i USA sammenlignet mere end 3.200 børn i alderen 8-17 i den nationale sundheds- og ernæringsundersøgelse (NHANES) fra 1988-1994 med mere end 8.300 i NHANES i 1999-2008. Det skriver Berlingske.

Mens drenge var mere tilbøjelige til at have forhøjet blodtryk end piger, var blodtrykket hos piger steget mere markant. Desuden var børns kropsmasse- eller taljemålinger i top med 25 procent for deres aldersgruppe, omkring dobbelt så tilbøjelige til at have forhøjet blodtryk som børn med målinger i de laveste 25 procent. De børn, der havde størst saltindtag var 36 procent mere tilbøjelige til at have forhøjet blodtryk end de med det laveste indtag.

Ida Enghave, teamleder for forebyggelse hos Hjerteforeningen, mener, at der kan være grund til også at se nærmere på danske børns blodtryk..

-Det er ikke usandsynligt, at tendensen også er gældende herhjemme. Der nogle ting, der ser lidt anderledes ud i USA – de har for eksempel mere overvægt end vi har – men det går også den forkerte vej med danske børns overvægt,« siger Ida Enghave til Berlingske.

En stigende tendens med for lidt motion og for meget salt, kan dog være med til at gøre forhøjet blodtryk til et problem, der også rammer børn.

Ifølge Sundhedsstyrelsens tal er hver femte barn i Danmark overvægtigt, og mange får stadig for meget salt, selv om der er kommet en del fokus på det herhjemme.

– Der er blevet lagt pres på danske fødevareproducenter i forhold til at putte mindre salt i fødevarerne de sidste par år. Det har betydet, at der for nylig er registreret et fald i danskernes saltindtag. Men vi får stadig for meget salt, siger Ida Enghave.

Det er sjældent, at børn får blodpropper, men det er en udvikling, der starter tidligt, forklarer hun.