<p spellcheck="true">Når vores hjerter dannes, bruger stamceller små antenner til at opfange de signaler, der fortæller dem, at de skal danne hjertemuskulatur. <br /></p>

Bemærk

Den ny viden giver mulighed for tidligere opdagelse af
hjertemisdannelser og håb om bedre behandling af hjertebørn. Det viser
ny forskning støttet af Hjerteforeningen

Hvert år fødes ca. 600 danske hjertebørn. De har misdannelser i deres hjerter og skal ofte gennem komplicerede operationer for at blive klar til livet.

Ny dansk forskning, støttet af Hjerteforeningen og med lektor Søren Tvorup Christensen fra Biologisk Institut og professor Lars Allan Larsen fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin på Københavns Universitet på Københavns Universitet i spidsen, giver nu et bud på, hvorfor nogle nyfødte rammes af de livstruende misdannelser.

Fejl i kommunikationen
Forskerne har fundet en ny mekanisme, hvorved stamceller fra fostret kommunikerer med hinanden. Fejl i den kommunikation kan føre til misdannelser i hjertet. På sigt kan den ny viden give håb om forbedret behandling af hjertebørn.

– Medfødte hjertefejl skyldes bl.a. ændringer i generne, og sådanne genfejl kan ikke umiddelbart repareres. Men den ny viden vil måske gøre os i stand til hurtigere at opfange misdannelser i hjertet, siger Søren Tvorup Christensen. Jo tidligere hjertefejl opdages, jo bedre er muligheden for en succesfuld behandling.

Forskergruppen har fundet, at fostrets celler bruger mikroskopiske antenner til at opfange de signaler, der får cellerne til at udvikle et sundt hjerte. De har også afkodet et af de signaler, som cellerne fanger, og som er helt nødvendige for hjertets udvikling.

Resultaterne er netop offentliggjort i det ansete tidsskrift Cell Reports. Forskerne fortsætter nu deres arbejde med antennerne, og håber på at fange og forstå endnu flere af de signaler, der styrer dannelsen af hjertet.