<p spellcheck="true">Nyligt stoppede rygere får halvt så mange hjertekarsygdomme som dem, der stadig ryger, viser ny forskning. Og det er på trods af rygestoppets tre ekstra kilo til sidebenene</p>

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

skod_448

– Pyt med de ekstra par kilo, bare du stopper med at ryge. Der er så meget at hente på sundhedskontoen ved at holde op med at ryge, at det ikke gør nogen nævneværdig skade, at du samtidig tager lidt på.

Sådan siger Anne Grethe Tarp, Hjerteforeningens rygestoprådgiver, til dem hun vejleder i rygestop. Nu har hendes gode råd fået yderligere videnskabeligt belæg fra nye amerikanske forskningsresultater.

Halveret risiko trods tre ekstra kilo
Resultaterne viste, at dem, der var stoppet med at ryge for nyligt, tog 3 kg på over 4 år. Det var 2-3 gange mere end dem, der ikke røg. Alligevel havde de nyligt stoppede rygere og andre eks-rygere halveret deres risiko for en hjertekarsygdom.

De nye eks-rygere, der tog på efter rygestoppet, havde tilmed lige så god gavn af rygestoppet, som dem, der ikke tog på.

– Dem der holder igen med et rygestop, fordi de er bange for at tage på, skal i hvert fald ikke være bange for de negative sundhedseffekter de mulige ekstra kilo giver, siger Anne Grethe Tarp.

Hvis du alligevel gerne vil forsøge at holde vægten efter rygestop, gælder det om at reducere mængden i mellemmåltiderne en smule de første måneder efter rygestoppet, forklarer Anne Grethe Tarp. Her kan stofskiftet nemlig være nedsat. Efter 6-8 måneder bliver stofskiftet normalt igen, og vægten vil stabilisere sig.

Er du klar til at gå i gang med at stoppe? Læs om alt om rygestop her.