Vi spiser næsten dobbelt så meget fuldkorn, som for ti år siden. Hver fjerde af os får nu den anbefalede mængde fuldkorn - til stor gavn for vores hjerter

Bemærk

Efter Fuldkornskampagnen blev lanceret i 2009 er vores fuldkornsindtag næsten fordoblet til 55 gram per dag i gennemsnit for alle danskere. Og antallet af danskere, der får den anbefalede mængde fuldkorn er mere end firdoblet.

Hjerteforeningen er en af partnerne i Fuldkornspartnerskabet, og de nye tal vækker stor glæde hos Hjerteforeningens ansvarlige for forebyggelse, Ida Enghave.

– Vi er meget glade for at se, at vores arbejde for at få danskerne til at spise mere fuldkorn, har båret frugt. Så meget mere fuldkorn per dansker er noget, der kommer til at kunne ses på vores sundhed. Når det kommer til hjertet, ved vi, at et øget indtag fra 3 til 36 gram fuldkorn om dagen, reducerer risikoen for hjertekarsygdom med 21 procent, siger Ida Enghave.

Tallene for danskernes forbrug af fuldkorn stammer fra en kostundersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet netop har offentliggjort. Sidst en tilsvarende undersøgelse blev lavet var i 2004. Dengang spiste vi danskere i gennemsnit 32 gram fuldkorn om dagen, og kun 6 procent af os levede op til anbefalingerne om 75 gram fuldkorn om dagen for voksne og 40-60 gram for børn mellem 4-10 år.

Hvordan får jeg fuldkorn nok?
Starter du dagen med en skålfuld havregryn, skal der ikke meget mere til for at nå de anbefalede 75 gram fuldkorn på en dag. To deciliter havregryn og et stykke rugbrød i løbet af dagen, så har du fået din daglige dosis fuldkorn.

Er du ikke til havregryn kan du prøve denne kombi for en dagsration fuldkorn: to skiver rugbrød, 1 stykke fuldkornsknækbrød og en portion fuldkornspasta.

Kilder: Whole grain intake and cardiovascular disease: A meta-analysis; fuldkorn.dk

af , 12. juni 2013