Danmark går forrest i kampen mod hjertekarsygdom og oplever det største fald i dødeligheden siden 1980´erne i Europa. Det viser ny forskning, som offentliggøres i dag i European Heart Journal.

Bemærk

Flere og flere danskere reddes fra hjertekarsygdom. Danmark er det land, der har oplevet det største fald i dødeligheden af hjertekarsygdom både blandt kvinder og mænd. Fra 1980 til 2006 er der sket et fald i hjertedødsfaldene på henholdsvis 72 procent blandt mænd og 70 procent blandt kvinder herhjemme (når der tages højde for aldersudviklingen i befolkningen). I samme periode har Europa oplevet en halvering i dødeligheden af hjertekarsygdom.

Gorm B. Jensen, Hjerteforeningens forskningschef, kalder faldet i hjertedødelighed et af de største fremskridt i Danmark inden for de sidste 30 år.

– Forklaringen på faldet af hjertedødeligheden er, at færre rammes af hjertekarsygdom, men også at vi er blevet markant bedre til at tilbyde en effektiv behandling, når vi bliver syge. Det er meget glædeligt, siger Gorm B. Jensen.

Bekæmpelse af hjertekarsygdom er dog langt fra slut. Vi skal stadig forebygge hjertekarsygdom, hvis flere danskere skal leve længere og bedre, påpeger Hjerteforeningens forskningschef.

– Alt for mange bliver stadig ramt af hjertekarsygdom, som er den største dødsårsag i Europa. Undersøgelsen afslører også at, der er tegn på, at udviklingen kan gå den forkerte vej. Her er det først og fremmest udviklingen i fedme og diabetes blandt unge, som vækker bekymring. Derfor er det fortsat vigtigt, at vi dyrker motion, kvitter tobakken og spiser sundere. Det gælder også for os danskere, selv om det er gået godt i de senere år, siger Gorm B. Jensen.

Færre unge dør
Et hold forskere fra Universitetet i Oxford samt den britiske og australske hjerteforening har studeret antallet af dødstilfælde blandt kvinder og mænd i fire aldersgrupper fra under 45, 45-54, 55-64 og 65 år og derover i årene fra 1980 til 2009. De fandt, at næsten alle EU-lande har oplevet et markant fald i antallet af dødstilfælde på grund af hjertekarsygdom. Også de yngre aldersgrupper har oplevet færre hjertedødsfald på trods af stigninger i fedme og diabetes i denne periode.

På verdensplan går det desværre ikke så godt, tilføjer Hjerteforeningen forskningschef. Hjertekarsygdom er i eksplosiv udvikling i lande udenfor Europa i Østasien, Sydamerika og Afrika.