<p>Er du en af de 260.000 danskere, der har forhøjet blodtryk uden at vide det? Så få det målt gratis i et af Hjerteforeningens rådgivningscentre fredag den 17. maj mellem kl.10-14 i anledning af Verdens Blodtryksdag</p>

Bemærk

[448]_blodtryk

Den stille dræber. Det er, hvad lægerne kalder forhøjet blodtryk, som omkring 1 million danskere over 20 år lider af. Derudover har flere end 260.000 danskere forhøjet blodtryk uden at vide det. Ofte kan de ikke mærke, at de har et forhøjet blodtryk og lever med det i mange år uden at opdage det. Det kan få fatale konsekvenser for deres helbred og nogle risikerer at betale med livet, forklarer professor og overlæge Gorm B. Jensen, forskningschef i Hjerteforeningen.

– Forhøjet blodtryk øger risikoen for at blive ramt af en lang række alvorlige sygdomme som slagtilfælde, hjertesvigt og nyresvigt. Man kan leve i adskillige år med forhøjet blodtryk uden at vide det. Det er derfor vigtigt at kende sit blodtryk og komme i behandling, hvis det er for højt. Er du til lægen i anden anledning, så bed altid om at få det målt, siger Gorm B. Jensen.

Hvert år rammes 12.000 danskere af et slagtilfælde også kaldet apopleksi. Lidt over halvdelen af alle slagtilfælde skyldes et uhensigtsmæssigt højt blodtryk, har Verdens Sundhedsorganisation (WHO) beregnet.

Sundt blodtryk
Hjerteforeningen anbefaler, at du får målt dit blodtryk hvert år, hvis du er over 50 år og tidligere har fået konstateret et forhøjet blodtryk. Er du rask og ikke hjertesyg, bør dit blodtryk ikke være højere end 140/90 mmHg. Hvis du har åreforsnævringssygdom i hjertet, diabetes, nyresygdom, blodprop i hjernen eller hjertesvigt, skal dit blodtryk højst være 130/80 mm/Hg.

Hjerteforeningens rådgivningscentre i hele landet tilbyder gratis blodtryksmåling i morgen den 17. maj ml. kl. 10-14. Kom forbi og få målt dit blodtryk og få en snak med en hjertesygeplejerske om hjertekarsygdom, symptomer og behandling. Også i en række sundhedscentre er det muligt at få målt sit blodtryk den 17. maj i anledning af Verdens Blodtryksdag, som Dansk Blodtryksselskab og Hjernesagen står bag sammen med lignende organisationer verden over.

Hvad kan du selv gøre for at sænke dit blodtryk?
Du kan selv gøre noget for at holde dit blodtryk nede. Du kan:

– Holde op med at ryge
– Tabe dig