<p>Køber du ind på tom mave, ender flere tomme kalorier i kurven. Den hverdagssandhed er nu eftervist af forskere</p>

Bemærk

bolcher_448

Det er skidt at være sulten i supermarkedet. For de fede fristelser frister ekstra meget og havner lettere i indkøbskurven. Det viser ny amerikansk forskning.

Forsøgspersoner, der blev sendt sultne på indkøb i et virtuelt supermarked, købte knap seks varer med højt kalorieindhold. I mætte forsøgspersoners indkøbskurve, var der i snit knap fire af de kalorierige varer. Det samlede antal varer, som de to grupper af forsøgspersoner købte, var ens.

Flere kalorier i virkelighedens indkøbskurv
Forskerne bag studiet kiggede også med under indkøb i virkelighedens supermarkeder, og fandt den samme forskel. Sultne handlende købte flere kalorier end mætte. Resultaterne er netop offentliggjort i tidsskriftet JAMA Internal Medicine.

De sultne forsøgspersoner, der gik på virtuelt indkøb, havde kun undværet mad i fem timer. Det svarer til at gå på indkøb lige før aftensmaden kl. 18, hvis din frokost sluttede kl. 13. Det indkøbsmønster er vi nok flere, der kan genkende.

Fyld maven og husk huskeseddel
Kirsten Sonne, der er klinisk diætist i Hjerteforeningen, kender godt til hverdagens udfordring med at modstå fristelserne, når vi er særligt sultne og på indkøb. Hendes bedste råd er at fylde maven på den sunde måde, og være udstyret med en huskeseddel før turen i supermarkedet.

– Du kan for eksempel tage en sund og mættende snack, inden du går ud af døren. Det kan være grønsagsstave, frisk frugt og bær, en lille portion magert surmælksprodukt med lidt müesli, en skive groft knækbrød med mager smøreost og peberfrugt eller en lille håndfuld usaltede nødder.  Med lidt ekstra planlægning kan du også reducere antallet af dine indkøb, så du kun behøver handle hver anden eller tredje dag. Det vil tilmed betyde mere tid i hverdagen, siger Kirsten Sonne.

Hjerteforeningen diætister har udviklet en indkøbsguide, der hjælper dig med at vælge de sunde varer, og som er lige til at tage med i lommen.

Se eller bestil Hjerteforeningens indkøbsguide her – ganske gratis.