Fiskeoliekapsler holder ikke truende blodpropper væk, viser ny italiensk forskning. Det gør fisk, siger Hjerteforeningens kostekspert

Bemærk

makrel_448

Et gram omega-3 om dagen i form af en fiskeoliekapsel beskytter ikke dit hjerte mod truende sygdom. Det er konklusionen på et nyt forskningsstudie, hvor over 12.000 personer med særlig risiko for hjertekarsygdom blev fulgt i fem år.

– Det nye studie, der er lavet i Italien, er stort og velgennemført. Det viser, at personer i særlig risiko for hjertekarsygdom tilsyneladende ikke kan udskyde sygdom eller dødsfald ved at tage tilskud af omega-3 fedtsyrer, siger Hjerteforeningens kostekspert, Hanne Skov.

Ingen gavn af kapslerne
Men måske falder studiet ikke ud til kapslernes fordel, netop fordi forsøget er gjort i Italien.

– Den italienske befolkning spiser nok i højere grad end danskere den middelhavskost, der er beviseligt sund for hjertet. Tre ud af fire af deltagerne i forsøget spiste jævnligt fisk og har derfor allerede fået den sundhedsmæssige fordel, der er i omega-3 fedtsyrer og de øvrige fordele, fisk har på vores helbred. Det kan måske forklare, hvorfor forsøgspersonerne ingen effekt havde af omega-3 tilskuddet, siger Hanne Skov.

Resultaterne ligner til forveksling dem, et tilsvarende studie (kaldet Origin), hvor også danskere fik fiskeoliekapsler, kunne fremvise sidste år. Kosttilskuddet kunne heller ikke her mindske antallet af dødsfald forårsaget af hjertekarsygdom.

Gør som italienerne: spis fisk
Fisk har vi til gengæld alle rigtig godt af, viser anden forskning. Fx har dem med mest omega-3 i blodet halvt så stor risiko for at dø som følge af rytmeforstyrrelser i hjertet.

Derfor er kostekspertens gode råd, at vi bør gøre som de italienske forsøgspersoner.

– Det bedste råd, til dem, der vil passe på hjertet, er at spise fisk. 300 gram om ugen giver dig det, du har brug for. Spis et varieret indtag af de fede og de magre fisk, siger Hanne Skov.

Sådan gjorde de
De italienske forsøgspersoner havde enten åreforkalkninger, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, diabetes, led af fedme eller var rygere – og var dermed i særlig stor risiko for at bliver ramt af en hjertekarsygdom.

Halvdelen af forsøgspersonerne fik fiskeoliekapsler, den anden halvdel en snydekapsel uden fiskeolie. Efter fem års behandling var der ingen forskel på antallet af blodpropper i hjertet og hjernen eller dødsfald blandt de to grupper.