<p>Er du ung og drikker fire-fem genstande på to timer, når du går til fest, øger du din risiko for åreforkalkning og blodpropper</p>

Bemærk

roedvin_[448]
Illustration: Rasmus Juul

Først kommer tømmermændene. Flere år senere er det måske blodpropper i hjertet og hjernen.

Ny amerikansk forskning har før første gang vist, at unge mellem 18 og 25 år, der i en periode drikker fem eller flere genstande på to timer for mænd eller fire eller flere genstande på to timer for kvinder har forandringer i deres blodkar. Forandringer der er en forløber for åreforkalkning og blodpropper, og som ligner de forandringer personer med livslangt overforbrug af alkohol lider af.

De nye forskningsresultater støtter godt op om Sundhedsstyrelsens råd om at ”stoppe før 5 genstande ved samme lejlighed”, mener Hjerteforeningens sundhedschef Charlotte Kira Kimby.

– Det er et vigtigt budskab til de unge, at druk til fester ikke er risikofrit, men faktisk kan have alvorlige konsekvenser for deres helbred senere i livet, siger Charlotte Kira Kimby.

Tidligere studier har vist, at den samme type alkoholforbrug også kan forårsage hjertekarsygdom hos voksne mellem 40 og 60 år.