En ny officiel 112 app til smartphones lanceres i dag, som sikrer, at hjælpen kommer hurtigere frem

Bemærk

[320x213]112-logo
Oplever du en ulykke, er det ikke altid, du kan sige, præcist hvor du er. Men har du downloadet den nye 112 app, sender du et GPS-koordinat, når du aktiverer 112 app’en.

Den nye app gør det nemmere for Alarmcentralen at finde en tilskadekommen i skoven eller parken, eller andre steder, hvor den nøjagtige adresse ikke kendes.

Med 112 appen kan du starte et opkald til alarmcentralen ved at ringe 112 og samtidig automatisk sende mobilens GPS-koordinater afsted. På den måde kan du få hjælp hurtigere.

Vær særligt opmærksom på, at når du har downloadet 112 app’en, skal du åbne den og indtaste dit telefonnummer, for at 112 app’en er korrekt installeret på din telefon.

– 112 app’en virker kun i Danmark.
– 112 app’en virker ikke, hvis mobilens GPS er deaktiveret.
– 112 app’en kan kun sende GPS-koordinater på steder med dataforbindelse.

Hvis dit batteri er under 25 %, vil 112 app’en starte opkaldet til alarmcentralen, men ikke sende GPS-koordinater. Dette er for at sikre, at du kan få fat i alarmcentralen, uden at din telefon løber tør for strøm. 112 app’en vil også automatisk stoppe afsendelsen af GPS-koordinater, hvis dit batteri kommer under 25 %.

112 appen til smartphones er gratis og kan downloades fra Google Play, Apple Appstore og Windows Marketplace.

Parterne bag 112 app’en er Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen og Geodatastyrelsen. Projektet er finansieret af TrygFonden.