<p>Flyder fiskeolien lindt i dine blodårer? Så vinder du over 2 års levetid. Det er særligt rytmeforstyrrelser i hjertet, du undgår, konkluderer ny forskning</p>

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

sildesalat_448

Spis masser af fede fisk. Sådan lyder rådet, hvis du vil beskytte dig selv mod hjertekarsygdom. For fiskene er fulde af omega-3 fedtsyrer, der sænker blodtrykket, forebygger blodpropper og stabiliserer hjerterytmen.

Hidtil har forskere haft svært ved at vise præcis hvor meget gavn, du har af at øge dit indtag af fisk. Tidligere studier har nemlig brugt deltagernes egen vurdering af deres indtag af fisk. Og det er ofte upræcist.

Ved i stedet at måle niveauet af omega-3 fedtsyrer i blodet, har amerikanske forskere nu vist, at du kan vinde over 2 års levetid ved at fylde blodet godt op med omega-3 fedtsyrer fra fisk. Det er især omega-3 fedtsyrernes positive effekter på hjerterytmen, der kommer de fiskespisende til gavn, tyder studiet på. Dem med mest omega-3 i blodet havde halvt så stor risiko for at dø som følge af rytmeforstyrrelser i hjertet.

Mere omega-3, færre dødsfald
Totalt set var der kun tre dødsfald blandt dem, der havde mest omega-3 fedtsyrer i blodet, for hver fire dødsfald blandt dem, der havde mindst omega-3 fedtsyrer i blodet.

Undersøgelsen er lavet ved at måle blodets indhold af omega-3 fedtsyrer blandt raske personer over 65 år, og sammenligne det med personernes risiko for at dø eller blive ramt af hjertekarsygdom i løbet af de ca. 16 år, undersøgelsen varede. Blodets indhold af omega-3 fedtsyrer afspejler den mængde, du indtager med kosten, forklarer Hanne Skov, Hjerteforeningens konsulent på kostområdet.

– Niveauet af omega-3 fedtsyrer i blodet kan fortælle, hvor meget omega-3, man har spist indenfor de seneste dage til måneder. Det giver et mere præcist billede af det faktiske indtag af fisk, og dermed et bedre mål for effekten, siger Hanne Skov.

Fisk frem for kapsler
Er det så lige meget, om omega-3 fedtsyrerne kommer fra fisk eller kapsler?

– Nej, for der er flere gavnlige effekter af at spise fisk end omega-3 fedtsyrer som kosttilskud. Udover omega-3 fedtsyrer, bidrager fisk med protein, jod, selen og D-vitamin, så der er mange fordele ved at spise fisk, som fiskeolien ikke kan erstatte. Anbefalingen er derfor stadig, at du bør spise 300 gram fisk om ugen, svarer Hanne Skov.

Til gengæld viser undersøgelsen, at der er mest at vinde ved at få mere omega-3 fedtsyrer i kosten for dem, der slet ikke gør det i forvejen, og at der er størst effekt op til ca. et halvt gram om dagen.

Er du så storspisende i fisk, at selv Minna og Gunnar ville betegne det som ikke så ringe endda, har du nok allerede vundet, hvad vindes kan, af fisks gavnlige effekter.