<p>Spiser du en frossen købepizza, er der ikke plads til ret meget salt resten af dagen. Det viser Hjerteforeningens salttest af ni frosne købepizzaer</p>

Bemærk

448x200_pizza_test_ny

Den sunde pizza finder du ikke i køledisken i supermarkedet. Heller ikke gourmetudgaverne med rucola eller de økologiske kan betegnes som saltfattige. Det viser Hjerteforeningens salttest af ni frosne købepizzaer. Spiser du en af de ni frosne købepizzaer til aftensmad, får du højst sandsynligt for meget salt den dag.

Faktisk indeholder 5 ud af de 9 pizzaer så meget salt, at vi ikke burde spise dem, mener Ulla Toft, forsker, ph.d., cand.scient. i human ernæring og Hjerteforeningens kostekspert.

– Problemet med købepizzaerne er, at der ikke er plads til meget mere salt denne dag, hvis vi også spiser pålæg og rugbrød. Både danske mænd og kvinder får dobbelt så meget salt som anbefalet.  Vores store saltforbrug er årsag til, at alt for mange får et forhøjet blodtryk og risiko for hjertekarsygdom. Det koster faktisk mellem 1.000 og 1.500 danskeres liv hvert år, siger Ulla Toft.

Den officielle anbefaling for salt er, at kvinde max må indtage 6 gram salt om dagen og mænd 7 gram.

Økologisk er ikke lig med saltfattig
Spiser du den økologiske udgave fra Urtekram får du 6,35 gram salt per pizza. I princippet burde du derfor undgå salt resten af dagen, hvis du skulle overholde det anbefalede indtag af salt. En pizza med rucola ligner måske en sundt alternativt, men Princips italienske pizza giver dig 5,22 gram salt i en pizza og er derfor heller ikke det bedste bud, hvis du vil spare på saltet. Går du efter den mindst saltholdige, bør du sætte tænderne i en Pizza Bolognese fra X-tra. Med den får du 3,3 gram salt. Topscoreren i salttesten, hvis man måler salt per 100 gram, er dog Pizza Tradizionale fra Dr. Oetker, som indeholder 1,89 gram salt per 100 gram.

– Testen viser, at du bliver snydt som forbruger, hvis du tror, at gourmet og de økologiske udgaver er ”saltsunde”. De er ligeså så usunde for dit hjerte som de billige udgaver, siger Ulla Toft.

Færdiglavet dej ikke et godt alternativ
Det er heller ikke et godt alternativ at købe færdiglavet dej, hvis du skal lave pizza. Et kig i køledisken afslører, at en portion færdiglavet dej på 400 gram indeholder helt op til 9 gram salt. Lægger du dertil fyld oveni, får du alt andet end en saltfattig pizza.

En pizza fra et pizzaria går heller ikke, hvis du vil spare på saltet, understreger Ulla Toft. Især hvis man vælger fyld med kød eller skinke. De indeholder nemlig mere salt – helt op til 11,3 gram for en hel pizza. Det viste en dansk undersøgelse af kantinemad og fastfood i 2010.

Derfor anbefaler Hjerteforeningen, at du laver din egen pizza med dej og fyld. Prøv fx Hjerteforeningens Deep Pan pizza med friske tomater, spinat og feta