<p>Hvad får vi ud af at motionere? Hvor godt er det? Hvor meget motion skal vi dyrke, før det virker? Og hvad med frygten for, at det syge hjerte ikke kan holde til træningen?</p>

Bemærk

hjertegym_slagelse024_[448]
Foto: Jeppe Carlsen

Nu kan du få svarene på de spørgsmål i temaet ”Dyrk motion” i Hjertenyt nr. 2, 2013. Her giver vores motionseksperter også deres gode råd med på vejen.

Læs det nye Hjertenyt her

Jeg tør ikke, så hvad gør jeg?
Det kan være svært at kaste sig ud i motion med en hjertekarsygdom, selvom det er livsvigtigt at gøre det. Mange hjertekarpatienter har en nagende frygt, der holder dem fra at komme i gang med den livsvigtige motion. Det fortæller Ann-Dorthe Zwisler, som er hjertelæge og står for rehabilitering af hjertekarpatienter på Rigshospitalet, i Hjertenyt-artiklen “Jeg tør ikke – så hvad gør jeg?”

Løb, siger forskeren
Forskeren og hjertelægen Peter Schnohr, der startede Eremitageløbet, foreslår løb som motionsform. For løbere lever længere. Du kan læse hans bedste råd til dem der løber, og dem, der ikke gør, her.

Hvis du vil vide endnu mere om, hvor lidt motion er nok, og hvor meget, for meget, er der hjælp at hente i denne artikel, som vi bragte i januar.

Flere gode råd
Du kan også klikke dig rundt her på hjemmesiden og få mange flere gode råd, fx om motion som forebyggelse af hjertekarsygdom, eller om motion til dig, der har en hjertekarsygdom.