<p>Regeringens nye vækstplan afskaffer afgiften på sodavand fra 2014. Allerede til sommer vil afgiften være halveret. Billigere sodavand kan øge forbruget, og det går udover danskernes sundhed<br /></p>

Bemærk

sodavand-paa-raekke

I dag indtager Danmark en kedelig bundplacering som nummer 18 ud af 19 lande i Europa, når man sammenligner borgernes forventede levetid og sundhed. Ikke mindst fordi halvdelen af danskerne er overvægtige, som er en af de største grunde til bl.a. hjertekarsygdom. Alt for stort indtag af tilsat sukker i bl.a. sodavand er udråbt til en af de helt store syndere primært blandt børn og unge.

På samme tid siger regeringen nej til lovforslag, der kan højne sundheden. Senest har den afskaffet fedtafgiften af frygt for, at vi vil valfarte til grænsehandelsbutikkerne syd for grænsen for at fylde bagagerummet med slik og chips. Arbejdspladser skal sikres herhjemme på bekostning af vores sundhed, lyder argumentet fra regeringen og erhvervslivet. Det er på trods af, at regeringens forebyggelseskommission fra 2009 fastslog, at afgifter er et egnet middel til at reducere forbruget af både chokolade, sukkervarer og sodavand.

– Regeringen ignorerer åbenbart det faktum, at afgifter påvirker vores adfærd og spiller hasard med danskernes helbred ved at glemme forebyggelse. Forebyggelseskommissionens anbefalinger får ingen plads i den nye vækstplan. Tilbage står en virkelighed, hvor næsten halvdelen af den voksne befolkning er overvægtige, bl.a. fordi vi indtager alt for meget tilsat sukker i bl.a. sodavand. En virkelighed som regeringen lukker øjnene for uden at tænke på fremtiden eller vores hjertesundhed, siger Hjerteforeningens sundhedschef Charlotte Kira Kimby.