Sov godt. Det kan være lettere sagt end gjort, men ny norsk forskning tyder på, at det kan hjælpe dig med at undgå hjertesvigt

Bemærk

sovnloshed_448x200

Når søvnen svigter, risikerer hjertet også at gøre det. Det er den noget ildevarslende konklusion på et norsk forskningsstudie, der netop er offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift European Heart Journal.

Over 54.000 voksne nordmænd blev i årene 1995-1997 spurgt til symptomer på søvnbesvær: om de havde svært ved at falde i søvn, om de vågnede i løbet af natten, og om de ikke følte sig friske, når de stod op om morgenen. Forskerne har nu talt sammen, hvor mange af nordmændene, der i de efterfølgende 11 år blev ramt af hjertesvigt (nedsat pumpefunktion i hjertet).

Dem, der i sin tid led af alle tre symptomer på søvnbesvær, havde 4,5 gange større risiko for nu at lide af hjertesvigt. Dem med to symptomer havde kun let forøget risiko (35 procent), mens dem med kun et symptom på søvnbesvær ingen øget risiko havde.

Tag søvnen alvorligt
Da der er tale om et såkaldt observationsstudie kan forskerne ikke med sikkerhed sige, at søvnbesvær fører til hjertesvigt, kun at der er en sammenhæng. Der er ifølge Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen, ikke holdepunkter for, at sovemedicin hjælper på forekomsten af hjertesvigt. Men søvn er vigtigt for os alle, og især for dem, der er syge eller i høj risiko for at blive det.

– Vi har alle brug for vores søvn så kroppen kan restituere, men en hel del lider af søvnbesvær og problemet stiger ofte med alderen og med sygdom. Til dem er det vigtigt at sige, at de skal tage søvnen alvorligt og søge hjælp hos fx deres egen læge, hvis de ikke sover godt nok, siger Gorm B. Jensen.

Lider du af søvnbesvær eller vil du gerne vide mere, kan du kontakte Hjerteforeningens rådgivningscentre.