<p>Løbere lever længere. Det står klart med ny dansk forskning støttet af Hjerteforeningen. Dem der løber stille og roligt, får seks flere leveår end alle andre</p>

Bemærk

traening-448

Løber du 1-2,5 timer om ugen fordelt på 2-3 løbeture, og i et tempo du selv vil betegne som langsomt, så vinder du allerflest leveår. Skulle du løbe mere eller mindre, hurtigere eller langsommere, eller kortere eller længere, går det nok alligevel. Løbere lever bare længere end ikke-løbere. Helt op til seks år.

Motionsløbernes levetid er beregnet af hjertelæge, dr. med Peter Schnohr, på baggrund af tal fra Østerbroundersøgelsen. Resultaterne er netop offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Epidemiology, og undersøgelsen er støttet af Hjerteforeningen.

Effekten af løb er til at se. Løb forlænger livet uafhængigt af alle de kendte livsstilsfaktorer. Så om du ryger, er overvægtig og ellers fysisk inaktiv, giver løbeturene dig stadig flere leveår.

Motionsindsatsen gavner
Hjerteforeningens formand, overlæge på Odense Universitetshospital dr.med. Henrik Steen Hansen, er glad for at se, at Hjerteforeningens indsats på motionsområdet hjælper.

– Hjerteforeningen har i mange år talt for vigtigheden af fysisk aktivitet. Der er nu 1,6 mio. danskere, der løber, så vores opfordring og oplysning har virket. Med denne undersøgelse er sundhedseffekten desuden dokumenteret: motion er til stor gavn for vores helbred, siger Henrik Steen Hansen.

Overraskende viser det nye studie også, at du får størst effekt af løb på din levetid ved at tage løbeturene i et roligt tempo i stedet for at løbe stærkt. Peter Schnohr mener, at der er en god forklaring.

– Vi ved, at det kræver en hvis intensitet af den fysiske aktivitet, før man får en positiv effekt på helbredet. Men motionsløb er bare anstrengende selv i langsomt tempo. Cykling og gang kan man sagtens gøre uden at anstrenge sig, men løb er altid anstrengende for kroppen, siger Peter Schnohr.

Løb, siger forskeren
Faktisk vinder løberne over andre sportsudøvere, når det kommer til levetid. For i undersøgelsen er motionsløberne blevet sammenlignet med alle andre, inklusive dem, der spiller fodbold, cykler, svømmer eller noget helt fjerde. Og alligevel har løberne længere levetid.

Peter Schnohrs råd til dem der endnu ikke løber, er derfor at gøre det.

– Man kan starte med hurtigt gang. Cykling er også godt. Efterhånden, som man er trænet op, kan man begynde at løbe i et tempo, som man selv betegner som langsomt eller almindeligt. Jeg vil foreslå, at man løber tre gange om ugen, 30-45 minutter, og så stoppe der, siger Peter Schnohr.

Er du allerede løber, så kan du glæde dig over, at du lever længerem, uden du behøver at sætte ekstra tempo på, mener Peter Schnohr.

– Man skal ikke være bange for at løbe for meget. Det er dog ikke nødvendigt at løbe hurtigere, for at leve længere. Jeg plejer at sige, at man skal træne kræfterne ind i kroppen ikke ud af den, siger Peter Schnohr.

Læs også artiklen “Motion: Hvor lidt er nok – og hvor meget er for meget?”

Pas på skaderne
Hjerteforeningens motionsekspert, Martin Walsøe, stemmer i med anbefalingen om at løbe. Men start stille og roligt, så du undgår skader.

– Løb er en rigtig god motionsform, fordi det er let at gøre, når det passer ind i ens dagligdag. Men det kan være hårdt for bl.a. knæ og ankler pga. den store belastning, der følger med. Derfor er det vigtigt at starte roligt op med træningen og lytte til sin krop, siger Martin Walsøe.

Du kan få flere gode råd om motionsløb her.