Ny undersøgelse viser, at brugen af e-cigaretter stiger. Sundhedsstyrelsen har derfor vurderet den aktuelle viden om e-cigaretter, og konklusionen er, at der er betydelig usikkerhed om de sundhedsmæssige konsekvenser

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Undersøgelsen, der er gennemført af Epinion for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening, viser, at 3 procent af befolkningen over 15 år – svarende til 150.000 personer – i dag anvender e-cigaretter. Heraf anvender ca. 50.000 e-cigaretten dagligt. Det er især daglig-rygere, der anvender e-cigaretter. De fleste (59 procent) bruger e-cigaretter med nikotin.

Der er betydelig usikkerhed om de helbredsmæssige konsekvenser af at bruge e-cigaretter både med og uden nikotin, da der ikke eksisterer gode videnskabelige undersøgelser af langtidsbrug af e-cigaretter.

Den betydelige usikkerhed indebærer, at Sundhedsstyrelsen – på linje med Verdenssundhedsorganisationen WHO – på det foreliggende grundlag og ud fra et forsigtighedsprincip ikke kan anbefale brug af e-cigaretter.

Hvis man ønsker at anvende nikotinpræparater i forbindelse med rygestop, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man anvender de lægemidler, der er godkendte hertil.

af , 13. marts 2013