Ny undersøgelse viser, at brugen af e-cigaretter stiger. Sundhedsstyrelsen har derfor vurderet den aktuelle viden om e-cigaretter, og konklusionen er, at der er betydelig usikkerhed om de sundhedsmæssige konsekvenser

Bemærk

Undersøgelsen, der er gennemført af Epinion for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening, viser, at 3 procent af befolkningen over 15 år – svarende til 150.000 personer – i dag anvender e-cigaretter. Heraf anvender ca. 50.000 e-cigaretten dagligt. Det er især daglig-rygere, der anvender e-cigaretter. De fleste (59 procent) bruger e-cigaretter med nikotin.

Der er betydelig usikkerhed om de helbredsmæssige konsekvenser af at bruge e-cigaretter både med og uden nikotin, da der ikke eksisterer gode videnskabelige undersøgelser af langtidsbrug af e-cigaretter.

Den betydelige usikkerhed indebærer, at Sundhedsstyrelsen – på linje med Verdenssundhedsorganisationen WHO – på det foreliggende grundlag og ud fra et forsigtighedsprincip ikke kan anbefale brug af e-cigaretter.

Hvis man ønsker at anvende nikotinpræparater i forbindelse med rygestop, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man anvender de lægemidler, der er godkendte hertil.

af , 13. marts 2013