Ny vejledning ligestiller de nye blodfortyndende lægemidler til behandling af patienter med atrieflimren – Xarelto, Pradaxa og Eliquis – med de ældre blodfortyndere

De nye blodfortyndende lægemidler Pradaxa, Xarelto og Eliquis er lige så gode og sikre som de ældre midler Marevan og Marcoumar. Det vurderer Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS), der er nedsat af Danske Regioner.

Derfor har RADS lavet en ny behandlingsvejledning for sygehusene. Den betyder, at patienter med atrieflimren sammen med lægen frit kan vælge mellem de nye og de ældre midler, når de under en indlæggelse eller ved et ambulant besøg på sygehuset starter blodfortyndende behandling.

Der har tidligere været uklarheder om de nye præparaters sikkerhed, og godkendelsen af dem har derfor været udskudt af flere omgange. Men RADS konkluderer altså nu, at der ikke er flere bivirkninger ved de nye præparater end ved de gamle. De nye lægemidler er ifølge RADS så effektive, at kvaliteten af behandlingen med de gamle stoffer skal være i top, hvis de skal kunne konkurrere med de nye.

Hvilken behandling er det bedste valg
Hvilket lægemiddel, der er den bedste løsning for dig, afhænger af flere forhold.

Med de nye lægemidler undgår du at skulle følge behandlingens effekt med blodprøver. Men hvor prisen for blodfortyndende behandling med Marevan er 400–1.200 kr. om året og for Marcoumar er omkring 250–800 kr. om året (priserne varierer med den dosis, du skal have), er den for Xarelto, Pradaxa og Eliquis’ vedkommende ca. 2.400 kr. om året.

Du får medicintilskud til alle lægemidlerne og tilskuddet er medregnet i de angivne priser. Tilskuddets størrelse vil dog være større (og prisen derfor mindre), hvis du også bruger andre lægemidler med tilskud. Dosis af medicinen, og derfor prisen du skal betale for behandlingen, kan desuden variere med forhold som alder og nyrefunktion.

– Ud over prisen og hvorvidt, du som patient gerne vil undgå løbende at skulle have taget blodprøver, er der andre individuelle og lægefaglige vurderinger i valget af lægemiddel. Bl.a. patientens alder, størrelse og nyrefunktion, og om patienten tidligere har fået blodfortyndende medicin, siger professor og overlæge Gorm B. Jensen, forskningschef i Hjerteforeningen.

Er du allerede i blodfortyndende behandling for atrieflimren, og vil du gerne vide mere om de nye muligheder, bør du kontakte din læge. Du er også altid velkommen til at kontakte et af Hjerteforeningens rådgivningscentre.

af , d. 12/02/2013