<p>Fedmeforskere har dobbelttjekket den eksisterende viden om overvægt og vægttab. Det har resulteret i tre lister. En med sande fakta, en med falske myter og en med formodninger, som stadig mangler at blive bevist</p>

Bemærk

fed_med_maalebaand_[516]

Fedme – eller rettere alt det, der skal til for, at vi ikke bliver fede – betyder meget for mange. Vi elsker at læse om det, og måske endda forsøge at gøre noget ved det. Og vi har alle vores forskellige erfaringer. Det giver grobund for mange myter, og for at noget vi tror, går hen og bliver noget, vi tror, vi ved.

Derfor har et udpluk af verdens førende fedmeforskere, bl.a. danske Arne Astrup, gennemgået den samlede videnskabelige litteratur på området for at tjekke efter, hvad der i virkeligheden er sandt og falsk, og hvad vi endnu ikke ved, når det kommer til, hvordan vi bedst taber os.

Resultaterne er netop offentliggjort i det højt ansete videnskabelige tidsskrift New England Journal of Medicine. Vi bringer her i kort punktform deres konklusioner. Læs dem og se om du bliver klogere på, hvad du tror, du ved om fedme.

Sande fakta

• Selvom arv og gener spiller en rolle for din vægt, kan du godt tabe dig
  • Slankekure (hvor du mindsker dit kalorieindtag) er effektive, hvis du vil tabe dig – men blot at prøve er ikke nok
  • Dit helbred har godt af motion, også selv om du ikke taber dig
  • Det, der får dig til at tabe dig, er også godt til at holde vægten nede
  • Forløb, der involverer forældrene og hjemmet, er bedst til at give vægttab blandt overvægtige børn
  • Vægttabsprogrammer, hvor måltiderne leveres, giver større vægttab
  • Nogle lægemidler kan hjælpe patienter til et vægttab
  • For de rette patienter kan kirurgiske indgreb give vægttab

Falske myter

• Bare lidt færre kalorier hver dag giver dig et stort vægttab på den lange bane(*)
  • Det er vigtigt at sætte realistiske mål for dit vægttab, for ikke at blive frustreret og derfor tabe dig mindre
  • Et langsomt vægttab holder bedre end et stort hurtigt vægttab
  • Det er vigtigt, at du føler dig klar til at gennemføre de nødvendige livsstilsændringer
  • Skolens gymnastiktimer reducerer eller forebygger fedme i barndommen
  • Amning beskytter mod fedme
  • Du forbrænder mellem 100 og 300 kcal, når du har sex

(*)Dette punkt taler altså mod metoden ”Små skridt”, som Sundhedsstyrelsen anbefaler for vægttab, men der er stor uenighed blandt førende eksperter herhjemme og i udlandet, om præcis dette punkt er en myte eller fakta.

Formodninger, vi endnu ikke ved om er rigtige

• Spring ikke morgenmaden over, så spiser du bare mere senere på dagen
  • De kost- og motionsvaner vi lærer i barndommen, påvirker vores vægt resten af livet
  • Du taber dig mere (eller tager mindre på), hvis du spiser mere frugt og grønt
  • Det er skidt for dit helbred, hvis du skiftevis taber dig og tager på
  • Snacks fører til vægtøgning og fedme
  • Din hverdags fysiske rammer, dvs. om der er fortove, parker o.lign., der hvor du bor og arbejder, påvirker fedme

De gode – og sande – råd
Hjerteforeningens diætist Kirsten Sonne hilser forskernes lister over sand og falsk fedmeviden velkommen. For der er ingen grund til at gøre vægttab til noget alt for kompliceret.

– Det handler om at spise mindre, spise sundt og motionere, men også at holde den nye livsstil. Slankekure der lyder for gode til at være sande, er det nok også, og er ofte sværere at holde på sigt. Hvis du vil tabe dig, er det bedste du kan gøre at spise mindre end din krop forbrænder, samtidigt med, at du følger kostrådene og dyrker regelmæssig motion, siger Kirsten Sonne.

Du kan læse gode råd, om hvordan du taber dig, her.

Har du spørgsmål til vægttab eller brug for flere gode råd er du altid velkommen til at kontakte Hjerteforeningens rådgivningscentre.