Smør er fortsat ikke sundere og bedre end planteolier, vurderer Hjerteforeningen

[448x350]dryppende_olivenol

Er planteolier nu så hjertesunde fremfor smør, fløde og fede oste? Mange stiller sig sikkert spørgsmålet efter, at en gruppe australske hjertesyge mænd ikke har haft gavn af at følge de gængse kostråd om, at planteolier er sunde og dyrefedt er farligt. Tilbage i 1960´erne fulgte forskere fra et hjertelaboratorium i Sydney 458 mænd mellem 30 og 59 år med hjerteproblemer. De blev bedt om at ændre deres fedtstofvaner. Halvdelen fik efter lodtrækning besked om at skifte smør og andre faste fedtstoffer ud med tidselolie. Nu her efter 40-45 år viser tidselolie-gruppen sig at have højere dødelighed end de mænd, der fortsatte med de animalske fedtstoffer.

Forklaringen skal måske findes i valget af fedtstoffer. De australske hjertesyge mænd fik primært omega-6-fedtsyrer fra tidselsolie. Havde de brugt rapsolie, som indeholder færre n-6 og flere n-3 fedtsyrer, havde det måske set anderledes ud. For der er forskel på fedt og det er derfor ikke hip som hap, hvilket fedtstof, du vælger at bruge i din mad, forklarer Margit Vesterlund, klinisk diætist i Hjerteforeningen.

– Fedtstofferne i maden er opbygget af forskellige fedtsyrer, og det er fedtsyrerne, der er afgørende for fedtstoffernes sundhedsmæssige virkninger på blandt andet hjertekarsygdom, siger Margit Vesterlund.

Spis fedtstoffer med måde
På trods af det opsigtsvækkende resultat blandt de australske mænd anbefaler Hjerteforeningen stadig, at du skal holde dig til de umættede fedtsyrer fremfor de mættede.

– Der ligger utallige undersøgelser til grund for disse anbefalinger. Men det kan godt være vi skal til at skelne mere mellem de enkelte fedtstoffer – at nogle er væsentlig bedre end andre. I Danmark har vi ikke tradition for at bruge eller anbefale tidselolie. Men raps- og olivenolie er stadig de fedtstoffer, som Hjerteforeningen anbefaler fremfor eksempelvis smør i den daglige husholdning. Så undgår du at få de mættede fedtsyrer, som øger blodets indhold af LDL-kolesterol, siger Margit Vesterlund.

Glem ikke fisk
Selvom du udelukkende bruger planteolie, bør du spise det med måde, lyder rådet fra Hjerteforeningen. Olier i flydende form indeholder mange kalorier, ca. 900 pr. 100 g/1,1 dl. Det svarer til ca. 120 kalorier i en spiseskefuld. Suppler i stedet med fisk og fiskepålæg flere gange om ugen. Fed fisk som makrel, sild og laks indeholder nemlig de særlige omega-3 fedtsyrer, som kan være svære at få nok af i kosten.