Mange danske rygere drømmer om at lægge tobakken bag sig, og endnu flere ville ikke begynde, hvis de kunne leve deres liv om

Bemærk

Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening.

I undersøgelsen, som blev gennemført i november og december 2012, svarede 74 procent af de adspurgte rygere, at de aldrig ville ryge, hvis de kunne leve deres liv om. 12 procent sagde, at de planlagde et rygestop inden for den kommende måned. Det svarer til, at 120.000 rygere formentlig har gjort et forsøg i forbindelse med nytåret.

Mange finder det svært
– Det er glædeligt – og velkendt – at langt de fleste rygere, gerne vil være fri for at ryge. Men når kun godt hver tiende ryger planlægger et rygestop, tyder det på, at for mange finder det for svært at stoppe. Der er derfor brug for endnu bedre oplysning om og hjælp til rygestop, siger Gorm B. Jensen, forskningschef i Hjerteforeningen.

Når rygestoppet i visse tilfælde lykkes, er det tilsyneladende ikke lige let for alle at fastholde en røgfri tilværelse. En fjerdedel (24 procent) af alle de rygere, der på et tidspunkt har forsøgt sig med et rygestop, var røgfri i et år eller mere, før de faldt i og genoptog rygningen.

Er du stoppet? Vi kan hjælpe dig med at holde fast
Er du ikke-ryger siden 1. januar? Eller længere? Så kæmper du sikkert også med gamle vaner og svære dage og situationer. Hent tips og inspiration til at holde fast i din sunde beslutning om ikke at ryge her på Hjerteforeningens hjemmeside.

Læs alt om rygestop og hvordan du gennemfører det her