"Grusomt kolesterol" er måske endnu værre for dit hjerte end det lede LDL-kolesterol, men behandlingen og de gode råd til at holde kolesteroltallet nede er stadig de samme

Bemærk

Ny dansk forskning, støttet af Hjerteforeningen, har vist, at det ”grusomme kolesterol” kan være en direkte årsag til åreforsnævring. Åreforsnævring i hjertet kan føre til blodpropper i hjertet, iskæmisk hjertesygdom og tidlig død.

Med resultaterne håber forskerne bag, at det vil blive muligt at udvikle bedre medicin til forebyggelse af hjertekarsygdom. Men den nye viden ændrer ikke ved, hvordan du forholder dig til forhøjet kolesterol.

Om det er dit LDL-kolesterol eller dit grusomme kolesterol, der er for højt, er det bedste råd stadig livsstilsændringer som sund kost, mere motion, rygestop, og – hvis ikke det er nok – statinbehandling.

Flere slags kolesterolfærger
Kolesterol findes i blodet i forskellige former. Eller rettere findes kolesterol inde i forskellige slags mikroskopiske færger formet som kugler. De kendteste er LDL, der bærer det ”lede” kolesterol, og HDL, der bærer det ”herlige” kolesterol. Men der findes også mere eksotiske kolesterolfærger med navne som VLDL, IDL og chylomicroner.

Det er disse mere ukendte færger, der bærer rundt på det ”grusomme” kolesterol, der mere korrekt kaldes rest-kolesterol.

Når du får målt dine kolesteroltal hos lægen eller i Hjerteforeningens rådgivningscentre, vil du normalt ikke få oplyst, hvor meget rest-kolesterol dit blod indeholder, og det bliver heller ikke brugt, når lægen vurderer, hvilken behandling du skal have.

– Selv om rest-kolesterolet viser sig at spille en større rolle end hidtil antaget, har vi som læger ikke andre muligheder for at behandle det end at råde patienterne til at lægge deres livsstil om, siger forskningschef i Hjerteforeningen, professor og overlæge Gorm B. Jensen.

Det medicinske førstevalg er stadig statiner, som det er for forhøjet LDL-kolesterol.

af , 31. januar 2013