<p>Af alle verdens risikofaktorer er forhøjet blodtryk den, der er skyld i flest for tidlige dødsfald og leveår med sygdom. Det viser den første globale opgørelse i 20 år</p>

Bemærk

[448]_blodtryk

9,4 millioner dødsfald og 174 millioner leveår med sygdom. Så meget kostede forhøjet blodtryk verdens befolkning i 2010. Det gør forhøjet blodtryk til den værste af alle verdens risikofaktorer.

Tallene fremhæver dermed den ny verdensomspændende epidemi af kroniske livsstilssygdomme. Behovet for en forebyggende indsats både herhjemme og i resten af verden er derfor massiv, siger Hjerteforeningens sundhedschef, Charlotte Kira Kimby.

– Studiet fortæller os, hvad vi samfundsmæssigt skal fokusere på for at forebygge sygdomme ved at mindske risikofaktorerne. Resultatet understreger, at Hjerteforeningens kamp mod forhøjet blodtryk er ekstremt vigtige, ikke blot herhjemme, men globalt, siger Charlotte Kira Kimby.

Som eksempel fremhæver Charlotte Kira Kimby salt, som en betydelig bidragsyder til mange danskeres høje blodtryk. En reduktion af danskernes daglige saltindtag på 3 g ville betyde 600 færre dødsfald om året pga. blodprop i hjernen og 810 færre dødsfald pga. iskæmisk hjertesygdom. Derfor arbejder Hjerteforeningen for at fødevareindustrien reducerer saltindholdet.

Store regionale forskelle
Det er første gang, at det er muligt at se ændringerne i den globale sygdomsbyrde. Da den tilsvarende analyse blev lavet i 1990, var det risikofaktorer, som urent drikkevand, manglende amning af spædbørn, og undervægt blandt børn, der alle kan føre til smitsomme sygdomme, der var de værste dræbere. Nu er det risikofaktorer, som knytter sig til livsstil – rygning, alkohol og altså forhøjet blodtryk – der koster død og sygdom.

Verden er ikke ens, når det kommer til, hvad vi dør og blive syge af, så der er store regionale forskelle bag de nye tal. Men selv i regioner som Nordafrika og Mellemøsten, indtager forhøjet blodtryk førstepladsen som den risikofaktor, der er det største helbredsproblem.

Kigger vi kun på det vestlige Europa er forhøjet blodtryk fortrængt fra den uheldige førsteplads – til fordel for rygning og passiv rygning. De risikofaktorer koster tilsammen 6,3 millioner dødsfald og 157 millioner leveår med sygdom.

Står bag hvert sjette dødsfald
I alt døde 56,7 millioner mennesker i 2010, så med over 9 millioner dødsfald, er forhøjet blodtryk medårsag til hvert sjette dødsfald i hele verden. Forhøjet blodtryk dræber altovervejende via hjertekarsygdomme, og problemet er ifølge den globale undersøgelse særligt stort blandt ældre.

Der kan være flere risikofaktorer bag hvert enkelt dødsfald og sygdomsforløb. Forskerne har undersøgt 67 risikofaktorers andel i verdens dødsfald og sygdom.

Kend dit blodtryk
Det er vigtigt at kende sit blodtryk for at undgå hjertekarsygdomme. Man kan leve mange år med forhøjet blodtryk uden at opdage det, og ingen kender deres blodtryk, før det er målt. Du kan få målt dit blodtryk hos din egen læge eller i et af Hjerteforeningens rådgivningscentre.