Turen går forbi en perlerække af byggerier fra dengang Hvidovre blev forstad og foldede velfærdsdrømmen ud. Kommunens indbyggertal eksploderede i løbet af 1900-tallet, fra 559 til 24.000 i 1951. Samme år tog sognerådsformanden det første spadestik til et nyt rådhus.

De almene boligområder Bredalsparken og Grenhusene er typiske velfærdsbyggerier. De blev opført i perioden 1950-1960 på tidligere landbrugsjord.  Husene er tegnet af den socialt engagerede arkitekt Eske Kristensen. Med lys, luft og grønne omgivelser er Bredalsparken en fornem repræsentant for periodens parkbebyggelser, mens Grenhusene er et tidligt eksempel på det betonbaserede montage-byggeri. Stien går også gennem boligområdet Sønderkærgaarden med store grønne områder midt i Hvidovre.

Bemærk at hundeluftning ikke er tilladt på boligforeningernes områder.

Har du spørgsmål om hjertestien, aktiviteter og lignende, er du velkommen til at kontakte lokalforeningen Glostrup/Rødovre.